Denne salven utvidet «felleskåret» på vestre tårn, men det hjalp ikke. 1/6 av kablene var intakt etter at salvene som skulle sprengt dem var avfyrt. Dermed ble tårnene stående. (Bilde: Anders Haakonsen)
Østre tårn inspiseres av folk fra byggherre og entreprenør før det felles. Det gikk ikke helt etter planen, men nå er det iallfall felt. (Bilde: Anders Haakonsen)
Denne smale brua inngikk i den viktigste vegen mellom Notodden og Grenland så sent som i 1986. Nå er den borte. Den nåværende brua er under bygging til venstre på bildet. (Bilde: Anders Haakonsen)

Tårnene falt til slutt

Dagen etter ble det gjort et nytt forsøk. Denne gangen gikk det bedre. Bare 52 år etter at de ble bygd, gikk tårnene i bakken med et brak.

Gamle Nautesund bru var en 190 meter lang myk hengebru med et hovedspenn på 130 meter. Slike bruer har ikke fagverk eller stålkasse, kjørebanen er bare avstivet av langsgående bjelker og tverrbærere. Rivingen av brua ble utlyst i slutten av mars i år. Jobben gikk til AF Decom. Hovedspennet ble demontert bit for bit ved hjelp av en kran plassert på lekter i sundet.

17 august gjensto bare tårnene og bærekablene. Tårnene skulle rives på en måte som ligner felling av trær. På hvert tårn ble det laget et «felleskår» inn mot land. Fellingen skulle skje ved at kablene ble sprengt på midten. Uten kablene ville ikke tårnene ha stabilitet nok til å bli stående.

Like før kablene skulle sprenges ble det bestemt at felleskåret på vestsiden skulle utvides. Ladningen som sørget for utvidelsen ble satt av samtidig med den som skulle kutte kablene. Kl. 21.36 smalt det. Et kraftig lysglimt lyste opp kveldshimmelen, men kablene hang der fortsatt, og tårnene sto.

Senere undersøkelser viste at ca. 5/6 av kablene hadde røket, men den gjenværende sjettedelen var nok til å holde tårnene på plass. Hvorfor kablene ikke røk helt er en gåte både for entreprenøren og Vegvesenet.

- Metoden er velprøvd, sier Andreas Kåsa i Statens vegvesen, som er bru- og vedlikeholdsansvarlig i Øvre Telemark distrikt. - Den ble brukt da de gamle hengebruene over Kåkersundet og og Djupfjorden i Lofoten ble revet. Vi skal nå gå gjennom alt for å finne ut hvorfor ikke sprengingen gikk som den skulle.

Den mislykkete sprengingen gjorde tårnene ustabile, og AF Decom satte opp vakter hele natten for å sikre at ingen fotgjengere kom i nærheten og ingen båter passerte under brua. På ettermiddagen dagen etter var en en ny sprengladning på plass på kablene. Denne gangen gikk det bedre - tårnene falt til hver sin side.

Gamle Nautesund bru var en gang en del av riksveg 360. Den krysset sundet som skiller Heddalsvatnet og Bråfjorden i Sauherad kommune i Telemark. Den hadde bare ett kjørefelt, og ble etter hvert uegnet til å ta unna biltrafikken. I 1986 overtok nye Nautesund bru den oppgaven, og den gamle hengebrua ble forbeholdt myke trafikanger.

Hengebruer er imidlertid dyre å vedlikeholde, spesielt denne. Den var bygd slik at innfestingen av hengestagene ble stående i vann etter regnvær, og det tok lang tid før vannet tørket bort. Etter hvert ble det klart at brua måtte bort, og da Regjeringen lanserte tiltakspakken, var finansieringen av rivingen i boks.

Inntil videre har myke trafikanter en liten stripe av kjørebanen på den nye brua til disposisjon, men det varer ikke så lenge. En ny gangbane skal festes til brua. Den kunne ikke monteres før den gamle brua som sto like inntil, var revet. Montasjen av gangbanen skulle vært utlyst, men prosjekteringen har trukket ut. Vegvesenet håper at utlysningen kan skje i nær framtid.