(Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Ola H. Strand er administrerende direktør i SAS Norge. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Tar ut gassfarlige fly

  • Motor

Som Teknisk Ukeblad skrev i går, reagerer Norsk Flygerforbund og Norsk kabinforening på at SAS har tatt i bruk flytypen BAe 146/Avro RJ.

Les også: – Gassfarlig flytype i SAS

SAS-piloter og kabinbesetning syke av gass

Dette flyet er kontroversielt på grunn av mange rapportere hendelser om giftige gasser i kabin og cockpit.

Men flyet skal snart ut av tjeneste, forteller administrerende direktør Ola H. Strand i SAS Norge, som understreker at dette er av kommersielle årsaker.

Finner andre fly snarlig

– Vi kommer til å avvikle drift med denne flytypen innen det har gått et år. Når vi har en ny operativ løsning for ruten til London City er det ikke lenger behov for de to flyene. Selvsagt er det heller ingen ulempe at vi samtidig finner en løsning på denne problemstillingen som reises, sier Strand til TU.no.

SAS Norge har leaset to BAe-fly fra svenske Transwede til å trafikkere ruten mellom Oslo lufthavn Gardermoen og London.

De tre BAe-flyene som SAS Danmark bruker mellom Stavanger lufthavn Sola og Kastrup i København, har Strand imidlertid ikke styring over.

Vurderte ikke luftproblematikk

– Hva synes du om kritikken fra piloter og kabinansatte?

– Generelt forstår jeg at dette er et tema som kan bekymre. Men vi har et meget kraftig HMS-fokus på HMS-arbeid og forholder oss til at dette er fly som er godkjente. Problemstillingen med ventilasjonsluft var ikke noe tema da vi valgte å ta inn flyene for en kort periode. Vi ville nok gjort en grundigere gjennomgang dersom dette var fly vi vurderte å gå til anskaffelse av, sier Strand.

Og understreker igjen:

– Vi ville ikke tatt flyene i bruk dersom vi ikke anså dem som trygge.