MÅL: - 80 prosent av våre kunder skal benytte mobilt bedriftsnett innen 2013, sier markedsdirektør Bjørn Martin Worsøe. Abraham Foss i bakgrunnen. (Bilde: Finn Halvorsen)
PARTNER: Tore Evensen, direktør for forretningsutvikling hos Alcatel-Lucent, ser frem til i samarbeid med Telenor å videreutvikle denne første versjonen til en neste generasjons kommunikasjonverktøy for bedrifter. (Bilde: Finn Halvorsen)
ENKELT: Mobilklienten gir enkle instruksjoner for ulike oppgaver.

Tar grep om bedriftsmarkedet

  • nettarkiv

Telenors siktemål med det nye mobile bedriftsnettet er å knytte bedriftens mobilbrukere sammen til et bedriftsinternt nett. Første trinn lansereres nå. Til høsten kommer et utvidet tilbud, mens komplett versjon skal være klart neste år.

- Mobilt bedriftsnett er en radikal fornyelse av vårt eksisterende tilbud, Proffnett, både teknisk og funksjonalitetsmessig. Dette er vårt første skritt mot samordnet kommunikasjon (Unified Communication). Målet er å få mer enn halvparten av alle mobile bedriftskunder i det norske markedet over på denne løsningen, sier markedsdirektør Bjørn Martin Worsøe i Telenor.

Og Telenor har et godt utgangspunkt; de har allerede 350 000 Proffnett-brukere i dag.





Bedre oversikt

Et program som lastes ned til mobiltelefonen gjør det svært enkelt å endre tilgjengelighetsstatus og å sette opp telefonkonferanser. Alle innkommende anrop gjør navnoppslag mot bedriftens egen telefonkatalog og Opplysningen 1881.

Også søk er mulig, hvor resultatet kan brukes til å ringe, sende sms eller for lagring av kontakter.

Som medlem i et mobilt bedriftsnett, vil brukeren kunne se om andre medlemmer er opptatt eller ledig på sin mobiltelefon. Brukeren kan endre status til "ikke tilgjengelig" og velge at samtaler skal gå til sentralbordet eller andre kolleger.





Åpner for partnere

Med mobilt bedriftsnett endrer Telenor strategi og slipper for første tredjepartsleverandører inn i sitt mobilnett. Det er første gang de åpner mobilnettets programmeringsgrensesnitt slik at det er mulig for eksterne partnere å integrere tjenester fra mobilt bedriftsnett inn i egne løsninger.

- Gjennom å åpne disse grensesnittene markerer vi et ønske om å jobbe annerledes for å skape større innovasjon nærmere kundene våre. Dette er et konkret uttrykk for at vi vil plassere oss tettere sammen våre partnere. Det skaper nye forretningsmodeller både for oss og våre partnere. Dessuten ønsker Telenor å ta del i et inntjeningspotensial som ligger utenfor vår kjerneforretning, sier Abraham Foss, leder for bedriftsmarkedet i Telenor.





Avtaler på plass

Telenor har allerede inngått avtale med flere hussentralleverandører, som Alcatel-Lucent, Telefonselskapet og CBK Telecom. Også flere andre aktører er i ferd med å godkjenne sine løsninger.

I tillegg har Tønsberg-firmaet Proweb utviklet en mobil CRM-løsning, og BluePosition har laget en integrasjon mellom mobilt bedriftsnett og Microsoft Office Communications Server.