FESTIVITAS: Både arbeiderne ved Shenghui Gas & Chemical Systems og den kinesiske dragen deltok i dåpsseremonien for I. M. Skaugens nybygg Norgas Innovation, som ligger flaggsmykket i bakgrunnen. Foto: Sigurd Aarvig
KLAR TANK: En av tankene til Norgas Innovations søsterskip ligger klar til montering i Zhangjiagang. I. M. Skaugen eier halvparten av dette verkstedet, hvor LNG-løsninger designes, produseres og monteres. Foto: Sigurd Aarvig
KALKULERT RISIKO: Morits Skaugen satser på LNG-minianlegg og skip med drahjelp fra Kinas økonomiske vekst. Foto: Sigurd Aarvig

Tar del i Kinas opptur

  • Industri

NORGAS INNOVATION

Kombinert LNG/LPG/ethylen-skip med norskutviklet anlegg for produksjon av 20 tonn LNG per døgn

Dødvekt: 10.600 tonn

Lengde: 137 meter

Bygd for: Skaugen Marine Construction

Registrering: Singapore

Klassifisering: Germanischer Lloyd

Settes i drift: 1. halvår 2010

SHANGHAI: Norgas Innovation er navnet på skipet, som fra nyttår skal frakte ulike typer gass i to separate tanker med en kapasitet på til sammen 10.000 kubikkmeter.

For første gang tas et nyutviklet anlegg for produksjon av LNG i bruk. Bak konseptet står Sintef i samarbeid med I. M. Skaugen.

Tilbake

I anlegget rekondenseres gass som under frakt fordamper på grunn av varmetap, og fylles tilbake på LNG-tanken.

Systemet reduserer utslipp av klimagasser og sikrer at hele lasten kommer fram til kunden.

I konvensjonelle LNG-skip brennes derimot gassen som «koker av», eller den benyttes som drivstoff, med andre ord spiser skipet av lasten.





Fra skrog til drift

Norges ambassadør i Kina, Svein O. Sæther, kan ikke komme på noe annet norsk shippingselskap som er kommet så langt i etableringen av joint venture-virksomheter i Kina som I. M. Skaugen.

Bak byggingen av skipet står Skaugens kinesiske datterselskap, Skaugen Marine Construction.

Skroget er bygd på Taizhou Wuzhou Shipbuilding og utrustet ved Shenghui Gas & Chemical Systems ca 100 km fra Shanghai.

Begge disse er joint venture-selskap, hvor Skaugen eier henholdsvis 85 og 50 prosent. Driften av det nye skipet skal Skaugens Norgas stå for.

Løft i Kina

I. M. Skaugen etablerte seg første gang i Kina for 20 år siden. Skaugen skal bygge i alt seks skip som Norgas Innovation.

Hvert av dem vil koste 45 millioner dollar, opplyser administrerende direktør Morits Skaugen.

– Etterspørselen etter teknologi og kompetanse er større i Kina enn noe annet sted i verden, og betalingsvilligheten er også større. Vi har fått et navn her som står for kvalitet, innovasjon og gjennomføringsevne. Det har gitt oss oppdrag og kunder som gjør at vi har kunnet gjennomføre prosjekter raskere enn vi ellers kunne ha gjort, sier Skaugen til Teknisk Ukeblad.

Kombi er poenget

Under et seminar på verkstedet i forbindelse med skipsdåpen ble store framtidsvyer for LNG trukket opp, blant annet en forventet årlig vekst i etterspørselen på 10 prosent i de neste fem årene.

– Er det ikke risikabelt å satse på LNG som en av hovedvirksomhetene i Skaugen-gruppen?

– Risikofylt er det absolutt, men oppsiden av risiko er at vi kan tjene på å ha skip som går med ulike petrokjemiske gasser. Vår hovedvirksomhet er egentlig transport av ethylen, propylen, VCM, propan og bhutan. De nye skipene kan frakte alt fra LNG til de nevnte gassene, sier Skaugen.