MOTOR

Tapetserte seierspallen i økonomiløp

Truls Tunmo
14. mai 2007 - 15:32

Hele fire ganger entret det norske teamet seierspallen for å motta de gjeve prisene.

Med to førsteplasser og to andreplasser, ble gjengen fra Høgskolen i Østfold belønnet med flest priser av de 225 lagene som var med i årets utgave av det tradisjonsrike økobilløpet.

To klasser

I Shell Eco marathon konkurreres det i to klasser – Urban Consept og Protptype. Det utdeles en rekke priser i begge klassene, og Prototypebilen til studentene fra Østfold vant designprisen.

I Urban Consept fikk de den nest gjeveste prisen i eco design, blant annet for deres bruk av resirkulerbart materiale i bilen. I samme klasse stakk studentene også av andreplass i sikkerhet.

Totalt greide nordmennene også å vinne førsteprisen for kommunikasjon i teamet. I fjor deltok skolen med North1. Les om fjorårets løp her.

Dårlig på distanse

Selv om elevene fra Høgskolen i Østfold jublet hemningsløst over de fire prisene, måtte de finne seg i å stille langt bak i køen på hovedintensjonen til Shell Eco marathon – å kjøre lengst mulig på en liter drivstoff.

I Urban Consept ble det en 18. plass av totalt 20 team, i Prototype en 120 plass av totalt 124. Resultatene ble henholdsvis 74 kilometer og 141 kilometer. Til sammenligning greide vinneren i Prototype det kunststykket å kjøre 3039 kilometer omregnet til et forbruk på en liter bensin. Dermed moste studentene ved LPTI St Joseph La Joliverie-universitetet sin egen rekord fra i fjor med snaut 400 kilometer!

Verdt å merke seg er at elever fra Eidsvoll videregående skole debuterte i Shell Eco marathon med en 17. plass i sin Urban Consept bil med 89 kilometer på en liter drivstoff.

Fantastisk

Professor i industriell design ved Høgskolen i Østfold, Petter Øyan, er kjempestolt av elevene sine.

– Vi er det teamet som vinner flest priser, og det er helt utrolig. Alle som er med i teamet har gjort en kjempejobb, og årets løp forteller oss at vi har gjort mye riktig. Nå skal vi jobbe hardt for å forbedre også antall kjørte kilometer neste år. Dette er en lang prosess, men jeg er sikker på at vi kommer til å lykkes med selve kjøringen etter hvert. En stor takk vil jeg også rette til Per Toftner ved Borg Innovasjon som jobber tett sammen med oss i hele prosjektet. Uten Per hadde det ikke blitt noe løp på oss her nede. Den innsatsen han gjør er helt enestående, sier Petter Øyan.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.