Taper på strømbrudd

  • energi

Fra 1. januar innfører omsider Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) den såkalte kile-ordningen. Kile står for kvalitetsjusterte inntektsrammer ved ikke-levert energi , og betyr at kraftselskapene må betale kundene kompensasjon for den tiden de er uten strøm.

Bakgrunnen for ordningen er at nettselskapene kan øke sine overskudd om de kutter sine kostnader. Kile-ordningen skal motvirke at de kutter kostnadene så kraftig at det går ut over leveringssikkerheten. De som reduserer leveringssikkerheten, skal dermed få overskuddet redusert tilsvarende.

NVE ønsket opprinnelig å innføre kile-ordningen allerede for ett år siden. – Det viste seg vanskelig å gjennomføre. Nettselskapene var ikke klare, og kontrollordningene ville ikke fungert, sier seniorrådgiver Tore Langset hos NVE til tekblad.no.

Over tid vil det vise seg om leveringskvaliteten til e-verket blir bedre eller dårligere, skriver NVE i en pressemelding. Hvis leveringskvaliteten bedres, må kundene finne seg i å betale noe mer for nettjenestene. Hvis derimot kvaliteten synker, så skal også nettariffene gå ned.

Den vanlige kunden som blir berørt av avbrudd, får ikke direkte økonomisk kompensasjon. For store kunder med forbruk over 400 000 kWh i året, er det mulig å inngå avtaler med e-verket om en individuell kompensasjon.

Ordningen gjelder alle avbrudd som varer mer enn tre minutter og som skyldes feil eller utkobling i høyspentnettet. For husholdnings- og jordbrukskunder er satsene tre kroner per kWh ved varslede avbrudd og fire kroner ved avbrudd som ikke er varslet. For næringslivet er satsene 35 kroner for varslede og 50 kroner for ikke varslede avbrudd.