Slik skal nye Lysaker stasjon se ut i 2009, sett mot vest. Utbyggingen innebærer en samordnet løsning for jernbane, bussterminal, baneløsning mot Fornebu, næringsvirksomhet og lokalveinett. (Bilde: Norconsult/COWI)
(Bilde: LONE ARNSTAD\JERNBANEVERKET)

Taper milliarder på dårlig planlegging

  • Bygg

Strekningen Lysaker-Asker ville kostet halvannen milliard kroner mindre om de hadde bygget den ut på fem år i stedet for ti, mener Jernbaneverket.

Dette skriver Aftenposten.no i dag.

Får penger etter kontantprinsippet

Jernbaneverket begynte utbygging av strekningen i 2001.

Penger har blitt bevilget over statsbusjettet etter kontantprinsippet.

Dersom jernbanestrekningen hadde vært gjort ferdig fem år før tiden, ville staten kunne ha spart milliarder av kroner, skriver Aftenposten.no.

Har regnet på saken

Beregninger Jernbaneverket har gjort viser at staten har tapt opptil 560 millioner kroner på å bygge jernbanestrekningen Lysaker-Asker porsjonsvis i over ti år i stedet for å ta alt på en gang.

Staten skal ha tapt milliarder i driftinntekter på dette.

Bit for bit

- Bygger du bit for bit, så får du ikke ut nytteverdien før du bygger siste biten, sier regiondirektør Johnny Brevik i Jernbaneverket til Aftenposten.no.