KJENT: -Vi har allrede samarbeidetmed Tandberg Television i et par år om systemer til IP-TV, sier Clas Ödman hos Ericsson. (Bilde: Ericsson)

Tandberg frister flere

  • datatele

Det er i dag tre dominerende aktører på dette området.

Det er amerikanske Harmonic, amerikansk/franske Grass Valley/Thomson Broadcast og Tandberg Television.

Vi er litt usikre på hvilken landskode som skal stå foran Tandberg Television.

Noe norskt

Navnet er desidert norsk, styreformann Chr. Opsahl er norsk, og Folketrygdfondet er største eier.

Men av selskapets i alt ca 870 ansatte finner vi bare fem i Norge, og ingen av dem jobber med teknologi. Teknologikompetansen befinner seg i Southampton i England.





Avhoppere

Under teknologiforflytningen fra Norge til England har det underveis også hoppet av en del kompetanse som har etablert egne bedrifter i Norge. Eksempler på slike er T-Vips AS og Bridge Technologies AS.

Administrerende direktør Rolf Olliman, som selv har lang fartstid i Tandberg Television, skjønner godt at selskapet er ettertraktet både blant amerikanske og svenske beilere.

- Vi har lenge sett at maktsenteret i Tandberg Television beveger seg vestover. Det startet i Norge, så flyttet det til England, og etter at de kjøpte opp Skystream i fjor er det vel egentlig havnet i Atlanta. Dette oppkjøpet styrket deres posisjon på IP-TV, og er den direkte årsak til Arris’ interesse, sier Olliman.





Strategisk

— Tandberg er ikke ukjente for oss. Vi har hatt samarbeid med selskapet i et par år som partner for å sette sammen systemer til IP-TV. Nå vil vi satse på dette feltet for alvor og da er det naturlig for oss å gjøre oppkjøp og Tandberg er en yppelig kandidat, sier vice president i Ericsson Multimedia, Clas Ödman.

Den store interessen fra kabel-TV-selskaper er en viktig driver i dette markedet. Ericsson ser store muligheter for synergieffekter med sine andre produkter ved å kunne tilby gode løsninger for IP-TV.

Tandberg er et kjent navn i TV-bransjen, spesielt gjennom enkodere for mpeg 2 og mpeg 4. Selskapet har også gjort en rekke oppkjøp spesielt i USA og har en portefølje av løsninger for Video on demand, annonseinnsetting og andre teknologier som gjør de meget attraktive

— Vi ser at alle typer mediadistribusjon over IP blir viktig ikke minst på TV og video. Det er her publikums betalingsvilje er størst, sier Ödman.