Dette er nordre del av parsellen som skal utvides og senkes. T Stangeland Maskin vil gjerne ha den jobben. (Bilde: Anders Haakonsen)

T Stangeland Maskin leder på hjemmebane

Nest lavest ligger Kruse Smith fra Stavanger med et anbud på 82,940 mill. Nr. tre er et arbeidsfellesskap mellom Betonmast og Rygg Maskin fra Randaberg som vil ha 86,658 mill for jobben. Øvrige er anbydere er Vassbakk & Stol fra Kopervik (90,340 mill.) og Risa fra Nærbø (101,036 mill.).

Anbudsfristen var opprinnelig satt til 16. august, men ble utsatt. Årsaken var at man ville unngå at to oppdrag i samme område hadde anbudsfrist samme dag.

En bussbru over E 39 på grensen mellom Stavanger og Sandnes hadde opprinnelig anbudsfrist 9. august, men den ble utsatt til 16. Dermed valgte Vegvesenet å utsette fristen for neste oppdrag også.

Til tross for de høye anbudene fikk ikke Vegvesenet bakoversveis. Prisene ligger bare litt i overkant av overslaget. Årsaken til at man hadde ventet høye priser er at 120 meter av vegen skal ligge i kulvert. Kulverten får tre løp, et et løp i hver retning for biler og sykkelfelt, og et i midten for kollektivfelt i begge retninger.

Fylkesveg 44 er også kjent som Hillevågsveien. Strekningen som skal utvides går mellom Sjøhagen og Zetlitzveien. Her skal vegen bli 7 meter bredere for å få plass til kollektivfeltene. Der kulverten skal gå, blir vegen senket med opptil 5 meter. Når jobben er fullført i september 2013, vil kulverttaket ligge ca. halvannen meter høyere enn vegen ligger i dag.

Strekningen Sjøhagen-Zetlitzveien er den andre på Hillevågsveien som blir utvidet som å få plass til kollektivfelt. Arbeidet med den første strekningen går nå mot slutten. Den er 800 meter lang og går mellom Havneveien og Sjøhagen.