T-bane, terror og trasig lov

  • nettarkiv

I oktober åpnet ny firefelts E18 gjennom deler av Vestfold - ett år før tiden. Budsjettet var på 3,1 milliarder 2001-kroner, og det har gitt 35 kilometer motorvei med 10 dobbelttunneler og 12 parallellbroer. Videreføringen av prosjektet står imidlertid i fare fordi lokalpolitikerne krangler om hvor nye bommer skal stå.

I Trondheim inviteres entreprenører til prekvalifiseringsrunde i det første samarbeidsprosjektet mellom offentlige og private utbyggere i Norges veibyggingshistorie, E39 Klett - Bårdshaug med en kostnandsramme på 1,2 milliarder kroner.

PBL og Vegvesenet

Etter flere år med ny plan- og bygningslov (PBL) er motstanden så stor og erfaringen så dårlige at statsråd Erna Solberg vil foreslå en lovendring for Stortinget. Loven har påført husbyggerne to-tre milliarder kroner årlig i ekstra dokumentarbeid.

Bondevik-regjeringen vil konkurranseutsette Statens vegvesen. Produksjonsvirksomheten som omfatter utbygging, drift og vedlikehold av veinettet, blir Norges største entreprenørbedrift med rundt 5000 ansatte. Det statlige aksjeselskapet vil tidligst være i drift fra 1.1.2003.

Spennende bygg

I november flyttet Telenor inn de første ansatte i sitt nye hovedkvarter på Fornebu. Innen ett år skal 7500 ha sin jobbadresse her, men ingen fast plass. Kontorbygget på 140.000 kvadratmeter til 4,4 milliarder kroner skal bli Nordens fremste arbeidsplass for nyskapende virksomhet. Fornebu skal få baneløsning for transport, men foreløpig vet vi ikke hvilken. Boligsalget er i full gang.

Etter fem år med nedgang håper anleggsbransjen økte bevilgninger til vei og jernbane skal gi et lite oppsving. Nasjonal Transportplan, landbaserte oljeanlegg og Snøhvitutbygging gir grunn til optimisme. Rekrutteringen til bransjen er på vei oppover igjen.

Oslos utseende endres gjennom Studentsiloen på Grünerløkka, Philipsbyggets arvtaker på Majorstua og ved at Postgirobygget skal bygges om til tvillingtårn.

Leonardo da Vinci-broen i Ås kommune skapte debatt, og den fatale terroraksjonen i New York har reist spørsmål ved byggingen av høye hus.