Den som skal anlegge tilstøtende veg til Atlanterhavstunnelen får en krevende oppgave. To rundkjøringer og tre underganger skal presses inn i en tettbygd boligområde. (Ill.: Multiconsult)

Syltern lavest ved Atlanterhavet

Arbeidsfellesskapet består av Magne Nærum fra Sunndalsøra og Betten Maskinstasjon fra Vågland i Halsa kommune. Deres anbud er på 52,847 mill. Mekvik Maskin fra Kristiansund forlanger 53,075 mill. for jobben. Siste anbyder er Mesta som er sjanseløs med 57,688 millioner.

Jevne anbud betyr ofte gunstige priser, men i dagens marked gjelder ikke den slags lover. Prisene ligger ca. 20 prosent over kostnadsoverslaget.

Den som får jobben skal anlegge 1,3 km ny veg i Kristiansund mellom østre tunnelpåhugg og dagens vegnett. Halvparten av denne strekningen er lokalveg. To rundkjøringer og tre underganger inngår i veganlegget. Entreprisen omfatter også anlegg av 1,4 km gangveg/fortau. Forholdene er vanskelige, entreprenøren må arbeide tett inntil bebyggelsen.

Selve tunnelen blir 5 375 meter lang. Den drives av Mesta. Johs J. Syltern har tilstøtende veg på den andre siden. Prosjektet er ventet ferdig vinteren 2009. Da erstatter det fergesambandet Kristiansund-Bremsnes.