Dette kartet er basert på den opprinnelige planen for delprosjektet. Hvis Stortinget vedtar forlengelse, vil den røde linjen som markerer ny E 39, bli forlenget sørover. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Syltern fikk jobb på Stor-Krifast

Stor-Krifast er prosjekt i Nordmøre som består av flere delprosjekter. Et av dem omfatter en ny strekning på E 39 hvor den 705 meter lange Høgsettunnelen inngår. Vegstrekningen som Johs. J. Syltern skal anlegge, ligger sør for tunnelen.

Nordre endepunkt for delprosjektet ligger på Høgset like ved Gjemnessundet bru. Hvor det ender i sør, er foreløpig uklart. Da prosjektet ble vedtatt av Stortinget, var forutsetningen at søndre endepunkt skulle være på Knutset. Nå er det mye som tyder på at det blir forlenget til Astad nesten innerst i Batnfjorden. Den nye europavegstrekningen blir i så fall 9,6 km lang.

Hvis det hadde gått som Vegvesenet håpet, hadde Stortinget gitt grønt lys for forlengelsen før sommerferien. Slik gikk det ikke. Men selv om usikkerheten fører til at vegtraséen foreløpig ender oppe i lia, får det ingen konsekvenser for oppdraget til Johs. J. Syltern. Det blir adkomst fra nord via en anleggsveg som er etablert for driften av Høgsettunnelen. Dessuten skal det etableres en skogsveg som krysser traséen til ny E 39. Den blir reservert skogeierne, men entreprenøren og Vegvesenet kan benytte den i anleggstiden.

Den nye E 39 får en bredde på 8,5 meter. Prosjekteringen er utført av Statens vegvesen og Asplan Viak.

Strekningen Høgset-Knutset er kostnadsberegnet til 185 millioner kroner. Hvis forlengelsen til Astad blir vedtatt, øker prisen til 320 millioner. Alle kostnadene skal finansieres med bompenger. Konkurransegrunnlaget for en eventuell forlengelse til Astad vil bli klart i løpet av høsten. Vegvesenet tar sikte på å dele anleggsarbeidet i tre entrepriser. To av dem gjelder vegbygging, den tredje gjelder en bru over en elv som skiller de to vegentreprisene.