SVELLELEIRE: Svelleleire og svelletrykk var en medvirkende årsak til raset i Hanekleivtunnelen. Etter raset har SINTEF Byggforsk fått flere og flere leireprøver fra byggherrer som vil teste svellekapasitetene. (Bilde: Jarle Skoglund)
BRANNFELLER: Det har vært mange alvorlige tunnelbranner de siste årene i Europa. (Bilde: Statens vegvesen)
PØLSE TIL BESVÆR: Slik ser en polyesterpølse ut. Betongelementet i Hanekleivtunnelen raste ned fordi boltene ikke var lange nok til å penetrere patronene. (Bilde: Statens vegvesen / Montasje: Teknisk Ukeblad)
(Bilde: Torgersen Hans O )
(Bilde: Jarle Skoglund)

Sweco utnytter Hanekleivraset

  • Bygg

Sweco Grøner har fått i oppdrag av Statens vegvesen å utarbeide byggeplan for E6 mellom Øyer og Tretten i Gudbrandsdalen.

Prosjektet inkluderer en fire kilometer lang tunnel. Dette er en av de første norske tunnelene som prosjekteres etter raset i Hanekleivtunnelen, skriver selskapet i en pressemelding.

Kompetanse

Videre nedover i pressemeldingen trekker Sweco igjen inn Hanekleivraset:

– Med tanke på vår kompetanse innen tunnelsikkerhet og deltakelsen i Vegvesenets ekspertgruppe for tunnelevaluering, er det ekstra spennende å få ansvar for prosjekteringen av denne veistrekningen, som inkluderer en relativt lang tunnel, sier Snorre Lægran, divisjonsleder for areal og transport i Sweco Grøner i pressemeldingen.

Utnytter

Utbyggingsdirektør Lars Aksnes i Statens vegvesen avviser at det er noen som helst sammenheng mellom Gudbrandsdalen og Hanekleiv.

– De prøver nok å utnytte dette litt. At de satt i den gruppen skal ikke gi noen som helst fortrinn, der satt det flere, sier utbyggingsdirektør Lars Aksnes til Teknisk Ukeblad.

– Ikke koblet

– Jeg kjenner ikke forholdene i Hanekleiv, men så vidt jeg vet er det ingen ting som tyder på at det er noen sammenhenger her. Vi har ikke koblet dette mot Hanekleiv i det hele tatt, sier Torbjørn Moastuen som er prosjektleder for utbyggingen i Gudbrandsdalen.

Spennende, ikke utnytting

– Nei, vi utnytter ikke, og har aldri tenkt å utnytte raset i Hanekleivtunnelen, sier Lægran. – Men etter raset i Hanekleivtunnelen ble det innført nye retningslinjer for prosjektering av tunneler. Vi er blant de første til å bruke disse og det synes vi er spennende.

Sweco har fått prosjekteringsansvaret for en strekning på 13 km mellom Øyer og Tretten.

Det største enkeltelementet i på denne strekningen er en fire kilometer lang tunnel. Prosjekteringsarbeidet har en ramme på ti millioner kroner.