SPESIELL ASFALT: Den nye hovedveien opp til Whistler Mountain er dekket med asfalt blandet med Thiopave. (Bilde: British Columbia Road Authorities)

Svovel i asfalten

  • nyeteknologier

Avfallsstoffer fra Shells mangslungne virksomhet kan brukes til spesifikke formål. Kravet om renere diesel betyr at svovel må fjernes fra råoljen i raffineriene.

Shells forskere har derfor sett på mulighetene til å bruke svovelet som er restavfallet til andre formål.

Foreløpig ser dette ut til å resultere i tre produkter, i kunstgjødsel, i bedre asfalt og som erstatning for sement i betong.





Bedre veidekke

Shell har utviklet et tilsetningsprodukt, Thiopave – en blanding av svovel og et polymer, som erstatter noe bitumen i asfalt.

Asfaltdekket blir lettere å legge, krever mindre energi i produksjonen, og er mer slitesterkt, særlig i områder med store temperaturvariasjoner. Thiopave er utviklet av Shells forskere i USA.

Når asfalt med Thiopave legges, må den varmes til 110 grader celsius, normalt varmes asfalt til 150 grader celsius når den blandes ut.

Den første lengre strekningen som er prøvesteinen for den nye typen asfalt er den nye hovedveien mellom Vancouver og Whistler Mountain, som er bygget i forbindelse med vinter-OL.

Vegen, som har navnet "Sea to sky highway", er i sin helhet dekket med den nye asfalten.

Veimyndighetene i British Columbia setter sin lit til at dette dekket tåler de store belastningene som veien vil ha.





Erstatter sement

Ved forskningssenteret i Amsterdam har Shells forskere også kommet fram til alternativ bruk av svovelet.

De har brukt det sammen med andre polymerer som erstatning for sement når de lager betong. Produktnavnet er Thiocrete.

Fordelene med dette produktet er mange. Det er ikke porøst, det er mulig å lage det med hvilken som helst overflate, og det reduserer CO2-utslippene i verden i og med at det erstatter sement.

Shell mener at dette produktet vil passe inn i spesielle nisjer. En av årsakene er begrenset tilgang på svovel til et slikt formål, rundt fem millioner tonn på verdensbasis i året.





Trekker ikke vann

– Jeg ser at det først og fremst kan anvendes som belegningsstein i forskjellige farger, det kan brukes i kaifronter og det kan brukes til andre anvendelser som vekt for solparasoller. Da ser det ut som om det er laget i plast, siden det er farget og helt glatt, men det er ikke nødvendig å fylle den med vann, forteller seniorforsker Guy Verbist til Teknisk Ukeblad.

– Det kan ikke erstatte betong i hus, siden det smelter allerede ved 230 grader celsius og dermed ikke er brannsikkert, sier han.

– Den største fordelen med materialet er at det ikke er porøst. Dermed trekker ikke vann inn i betongen, noe som er gunstig for brufundamenter og kaier og andre steder hvor armeringen er utsatt for sjøvann, sier den belgiske forskeren.