E-postadressene til medarbeidere i utenriksminister Jonas Gahr Støres departementet er misbrukt i svindelforsøk, der så langt én person er blitt lurt. (Bilde: Utenriksdepartementet)

Svindel signert Støres stab

  • IT

Nigeriabrevene

Svindelen foregår på flere måter.

  • Én metode er at svindlerne sender deg en e-post med spørsmål om du vil hjelpe til med å få ut penger fra avsenderens konfliktfylte hjemland. Du skal bli godt belønnet, men forutsetingen er at avsenderen får låne din bankkontor til å overføre pengene. Dermed er porten åpen for å tappe deg for penger.
  • En annen metode er at du får en e-post med beskjed om at de har vunnet et større beløp. For å få ut pengene, må du betale et mindre beløp. Dermed kan svindlerne innkassere til sammen store penger.

Den siste tiden er det begått flere forsøk på såkalte ”Nigeriabrev-svindler” mot norske borgere, der svindlere har sendt e-poster i UD-ansattes navn.

Utenriksdepartementet advarer nå norske borgere mot disse falske e-postene.

Alvor

– Vi ser med stort alvor på disse svindelforsøkene, der navn til ansatte ved norske utestasjoner og UDs troverdighet er blitt misbrukt, sier kommunikasjonssjef Bjørn Jahnsen i UD.

Det er ambassaden i London og generalkonsulatet i Edinburgh som er omfattet av svindelforsøkene.

Nå har ambassaden tatt kontakt med New Scotland Yard i Storbritannia for videre oppfølging av hendelsen.

Forfalsket

UDs datasikkerhetsleder Soner Sevin bekrefter at disse e-postene ikke er sendt fra UDs system og at det dermed dreier seg om svindlere som forfalsker avsenderadressene.

– Avsenderadressen er forfalsket, noe som er en kjent metode for ”Nigeriabrev-svindlerne”. De bruker gjerne institusjoner som vekker tillit hos mottakerne, og denne gangen var det dessverre UDs navn som ble misbrukt, sier Sevin.

Ett offer

Etter det UD kjenner til, har minst én norsk borger så langt blitt lurt av de falske e-postene.

UD har vært i kontakt med vedkommende for å kartlegge hendelsesforløpet og få informasjon som kan forebygge flere slike svindeltilfeller, skriver Norsk senter for informasjonssikring, Noris, på sine nettsider.

Svindelforsøkene har gått ut på at norske borgere har mottatt e-post som tilsynelatende er sendt fra ansatte ved de norske stasjonene.

Disse e-postene har inneholdt en bekreftelse på at mottakeren har vunnet et større pengebeløp i et lotteri.

Bygger troverdighet

Hensikten med denne e-posten har vært å gi troverdighet til en annen henvendelse som er blitt sendt fra lotteriet til samme mottaker.

Denne har inneholdt informasjon om hvordan mottaker skulle betale en sum penger som skulle dekke omkostninger i forbindelse med overføring av gevinsten.

Økokrim

UD advarer sine ansatte internt om at slike svindelforsøk har forekommet og ber dem melde fra hvis slike hendelser inntreffer igjen.

UD har også tatt kontakt med Økokrim for å varsle om hendelsen og for å forebygge for flere svindelforsøk i framtiden.