Lyses nye LNG anlegg i Risavika. tatt i juni 2008 (Bilde: Mona Sprenger)

Sverige vil ha norsk gass

  • Kraft

AGA, Fortum og Nynäs har gått sammen om å etablere Nynäshamn Gassterminal AB.

Dette er en LNG-terminal, hvor gassen skal leveres fra LNG-fabrikken Skangass oppfører i Risavika utenfor Tananger.

Den norske naturgassen skal brukes i stockholmsområdet for å erstatte bruk av tungolje i industrien. AGA anslår at bruk av naturgass fra LNG-terminalen vil redusere CO 2-utslippene med 200 000 tonn årlig.

– Vi tror ikke denne LNG-terminalen vil bety noe for en eventuell godkjenning av Skanled i Sverige. Vårt prosjekt går som planlagt i samarbeid med Swedegas. Vi er opptatt av at hele godkjenningsprossen følger de lover og retningslinjer som finnes, sier informasjonssjef Kjell Varlo Larsen i Gassco.


Svenske protester mot Skanled
Skanled videreføres

Positive

Svenske myndigheter er positive til bruk av naturgass som erstatningsmiddel for tungolje i industrien. Mens det er massiv motstand mot den russisk – tyske rørledningen fra St. Petersburg til Greifswald i Tyskland, er det ifølge den svenske avisen Svenske Dagbladet, ingen slik motstand i Riksdagen mot Skanled.

– Som fossil kraftkilde er den bedre enn både kull og olje. Men vi tror ikke at den har en plass i vårt framtidige energisystem, siden det er en endelig fossil ressurs, sier Anders Ygeman, Socialdemokratenes miljøpolitiske talsmann.

Trenger erstatning

I konsesjonssøknaden fra Swedegas anslås reduserte CO 2-utslipp med 200 000 tonn i året. det kommer i tillegg til en reduksjon på nær 800 000 tonn som er gjennomført med den eksisterende naturgassforsyningen området i dag har fra Danmark.

Konsesjonssøknaden legger vekt på at den norske naturgassen skal erstatte dansk naturgass. Danskenes produksjon er over platå, samtidig øker forbruket internt i Danmark. Det betyr reduserte volumer av gass til nabolandet Sverige.

LNG-fabrikken som Skangass bygger i Risavika har produksjonskapasitet på 300 000 tonn LNG i året. LNG skal selges på markedet i Europa gjennom selskapet Nordic LNG og skal fraktes med spesialskip som er bestilt av I.M. Skaugens rederi.