SANNTID: På Oslo Bussterminal kan den reisende trykke på en knapp og få reiseopplysningene opplest i samme øyeblikk de kommer tilsyne på displayene. Knapper finnes både i taleenheter rundt omkring på bussterminalen, og i et sentralt plassert berøringskart med relieffer og punktskrift. (Bilde: Acapela)
SANNTID: På Oslo Bussterminal kan den reisende trykke på en knapp og få reiseopplysningene opplest i samme øyeblikk de kommer tilsyne på displayene. Knapper finnes både i taleenheter rundt omkring på bussterminalen, og i et sentralt plassert berøringskart med relieffer og punktskrift. (Bilde: Acapela)

Svensker lager norsk tale

  • IT

Andre norske Acapela-brukere

Nedenstående norske bedrifter, som henvender seg til mennesker med ulike former for funksjonshemming, benytter seg av Acapelas talemotor og norske stemmer, enten i egenutviklede produkter eller som forhandler av produktene.

  • Bo Jo Tveter AS
  • Cognita AS
  • FalckVital AS
  • Handytech Norge AS
  • ProVista AS
  • SynSupport AS
  • Tagarno Norge AS


Acapela har gjort det skarpt med sine løsninger for stemmegjenkjenning og talesyntese.

De finnes tilgjengelige i ikke mindre enn 25 språk og mer enn 50 ulike stemmer.





Utspring fra KTH

Selskapet Infovox ble etablert som et spin-off selskap fra Kunglige tekniska högskolan i Stockholm så tidlig som i 1983.

På det tidspunkt var allerede franske Elan Speech i Toulouse i gang.

Babel Technologies så dagens lys i Belgia i 1997. Disse tre selskapene slo seg sammen i desember 2003 – som Acapela Group.





Lettere hverdag

Infovox Desktop er en løsning som gjør hverdagen enklere for personer med nedsatt syn eller lese- og skrivevansker.

Den baserer seg på en SAPI-basert (Speech Application Programming Interface) tekst-til-tale motor som gjør at brukeren får tilgang datamaskinen sin via en skjermleser.

Infovox Desktop kan lese opp tekster eller bokstavere mens man skriver. Dette gjelder for alle Windows-programmer.

Med Lexicon Manager kan den også lære seg hvordan brukeren vil at visse navn og unntak skal uttales.

Har du lyst til å høre hvordan Olav høres ut, eller Kari for den saks skyld, kan du klikke deg inn her.





Finnes på Oslo Bussterminal

De som har vært på Oslo Bussterminal og benyttet seg av det nye informasjonssystemet der, kan for øvrig allerede ha hørt hvordan Olav høres ut.

Svenske Trivector Systems installerte i mars i fjor et nytt moderne informasjonssystem på bussterminalen.

Dette systemet ble oppgradert med en berøringsskjerm og talesyntese fra Acapela uten forhåndsinnspilling.

Dermed blir opplysninger om avgangstider, forsinkelser og avgangsplattform tilgjengelig for alle uten forsinkelse.