Svensk/japansk mobilbryllup

  • ikt

For en snau uke siden sprakk nyheten om at den svenske mobilgiganten Ericsson hadde gifteplaner med den japanske elektronikkgiganten Sony. Nå er avtalen underskrevet. Resultatet har blitt et britisk samrisikoselskap, et såkalt joint venture-selskap, med navnet Sony Ericsson.

Foreløpig har selskapene ikke oppgitt noe tall på størrelsen av det nye selskapet, men analytikere mener at de vil få en produksjonskapasitet på 49 millioner mobiltelefoner årlig.

Ericsson er verdens tredje største mobiltelefonprodusent, etter finske Nokia og amerikanske Motorola. Sony har kun en liten andel av mobiltelefonmarkedet. De er til gjengjeld et av verdens største produsenter av forbrukselektronikk.

Merkevarebygging

Svenske kommentatorer regner med at det først og fremst er Sonys sterke merkenavn, deres kunnskaper om merkevareutvikling og ikke minst posisjon på elektronikkmarkedet som har lokket Ericsson-ledelsen.

Den svenske avisen Expressen skriver at Ericsson først forsøkte å selge hele mobiltelefonproduksjonen til Sony, men at japanerne avslo. De inviterte i stedet til et samarbeid, som nå altså munner ut i hva avisas kommentator kaller «Ericssons drömaffär».

Japans største forretninfstidsskrift Nikkei Shimbun skriver at Sony ønsker å dra nytte av Ericssons kompetanse inenn UMTS. Avisa skriver også at Ericsson i fjor sommer forsøkte å få til et samarbeid med den japanske elektronikkprodusenten Matsushita, uten at det førte fram.

Sparepakke

Nyheten om samarbeidet sprakk samtidig med at det ble kjent at Ericsson må kutte nærmere 38 milliarder kroner av kostnadene, og slanke staben til under 90.000 på verdensbasis.

Ericsson har dessuten innkalt samtlige underleverandører for å presse dem på prisen. Ericsson krever at underleverandørene effektiviserer tilstrekkelig til at prisene kan senkes med nærmere tyve prosent. Samtidig stiller de strenge krav til kortere leveringstid.

Flere samarbeider

Ericsson og Sony ser ut til å bli de første i en rekke sammenslåinger på mobil/elektronikkmarkedet. Amerikanske Motorola kunngjorde i natt at de diskuterer et samarbeid med japanske Mitsubishi. Til sammen vil en slik konstellasjon få 19 prosent av verdensmarkedet, mens Sony Ericsson vil få rundt 12 prosent.