Vasa tipper over, slik en maler forstiller seg at det hendte. Mellom 30 og 50 av mannskapet på 150 omkom.
St. Francis Dam ble ferdig i 1928, og ødelagt samme år.
St. Francis Dam: Slik så demningen ut etter katastrofen. 450 mennesker døde.
Kansas City Hyatt, gangbruer faller ned under åpningsfesten. Opphenget av bruene ble endret i løpet av prosjektet. Dermed ble belastningen på hvert festepunkt for stort. Gangbruene med mange mennesker på falt ned.
Kansas City Hyatt: Konstruksjonstabbe. De flotte gangveiene over det åpne rommet raste i gulvet under åpningen. 114 ble drept oog 200 skadet.
Vasa-skipet på museum.
Northeastern US kraftnett: En tabbe førte til black-out. LIFE hadde black-outen i New York i 1965 på forsiden rett etterpå.
McDonnel-Douglas DC 10 - et problemfly.13. januar 1982 hørte piloten noen rare lyder fra Spantax-flyet, og avbrøt avgangen fra Malaga. Flyet tok fyr da det havnet utenfor rullebanen. 51 mennesker omkom. Totalt skal rundt 1000 mennesker ha omkommet i DC 10-ulykker.
Firestone har slitt med kvaliteten på flere av sine dekk, også nå de senere årene. Et ukjent antall mennesker er omkommet i bilulykker som kan tilskrives feil med dekkene.
Deler av Boston ble badet i sirup da den store tanken midt i byen eksploderte. 21 mennesker døde.
Skylab logo. (Bilde: NASA)
Skylab ble ikke noen stor romfartssuksess for NASA. (Bilde: NASA)
Citigroup Center har en svært spesiell bærekonstruksjon. Skyskraperen står på søyler trukket inn fra hjørnene. Følg link fra saken og les mer. (Bilde: Wkipedia Commons)
Luftskiper R101 før jomfruturen. R101 er en ombygget versjon av R100, som aldri kom seg i lufta. Mange omkom da R101 styrtet i Frankrike på jomfruturen. 46 av totalt 54 personer om bord omkom.

Svensk flopp på ingeniørtabbeliste

  • naturvitenskap

10 poeng til de som tippet Vasa-skipet!

Vasa-skipets korte tur kvalifiserer til tredjeplass på IT-og teknomagasinet Wireds liste over ingeniørtabber gjennom tidene.





Den største tabben står imidlertid en amerikansk ingeniør for. Hans feilbergninger kostet 450 personer livet.

Flyfeil

Verst, med hensyn til å ta livet av folk, er nok flyprodusenten McDonnel Douglas’ DC10—fly.

Rundt 1000 personer har mistet livet i flyulykker som kan tilskrives feilkonstruksjon av flytypen.





Har TU-leserne gode tips, skriv dem inn i kommentrafeltet under eller på tu.no/debatt.





Her er lista:





1. St. Francis Dam, 1928 – USA

Den selvlærte ingeniøren William Mulholland bygget en demning på sviktende grunn og uten å ta hensyn til geologien i kløfta han bygget demningen over. Fem dager etter at demingen var fylt, brast den og drepte 450 mennsker og ødela flere byer (samt Mulhollands karriere).

2. Kansas City Hyatt gangbruer, 1981 – USA

En utrolig dominoeffekt ble oppsto da et flott system av gangbroer og trapper på kryss og tvers over et flere etasjer høyt atrium i det flotte Hyatt-hotellet i Kansas sviktet. Det begynte høyt oppe og spredte seg nedover. Ingeniørene feilberegnet konstruksjonene og brukte bærebjelker som kun tålte 30 prosent av det de skulle.

3. Vasa, 1628 – Sverige

Verdens største og flotteste skip til da i historien: Vasa-skipet. Dessverre kom det ikke så langt på sin jomfrutur. Det som gjorde skipet spektakulært var det enorme overbygget. Det veide litt mye, de åpne kanonlukene lavt på skutesiden slapp inn vann og skipet tippet rundt.

4. Northeastern US kraftnett, 1965 – USA

Over 30 millioner hjem ble strømløse i 13 timer da et enslig relé svitet i Ontario. Resultatet ble en voldsom overbelastning med tilhørende svikt i nettet.

5. McDonnell Douglas DC-10, 1970-tallet – USA

Nær 1000 personer har mistet livet i ulykker med DC 10-fly. Dette 290-tonns flyet skulle være McDonnel Douglas’ utfordrer til Boeings vellykkede 747 Jumbo. Feil med lastluker som åpnet seg i lufta, hydraulikksystemer som sviktet og motorer som falt av, var blant de vanlige feilene.

6. Firestone 500 bildekk, 1970-tallet – USA

Radialdekk med stålbelter tålte ikke vann og fart. Vann trengte seg inn i gummien og fant veien inn til stålet, som dermed rustet. Dekkene gikk i oppløsning i stor fart og forårsaket mange dødsulykker. Firestone måtte trekke tilbake 10 millioner dekk. (Men forsøkte først å skylde på sjåførene.)

7. Purity Distilling Company tank, 1919 – USA

Deilig brun sirup ble oppbevart i en “liten tank” midt i Boston for snart 100 år siden. Den 15 meter høye tanken med en diameter på 27 meter ble malt brun utenpå for å skjule lekkasjene. Plutsleig en dag eksploderte den – antakelig på grunn av gjæring – og sendte en klebrig masse ut over deler av byen. 21 personer fikk en søtlig død.

8. Skylab, 1973

Americas første romstasjon ble nærmest vrakgods under oppskyting. Konstruktørene ”glemte” å ta hensyn til de lite aerodynamiake skjoldene mot meteoritter samt solcellepanelene. De stakkars mannskapene på stasjonen holdt kontinuerlig på med reparasjoner – i en forferdelig varme. Temeraturreguleringen fikk de ikke til å fungere.

9. Citigroup Center, 1978 – USA

Den 279 meter høye skyskraperen var ikke mer enn så vidt ferdig, før konstruktøren fikk skjelven da en av hans studenter stilte et betimelig spørsmål om den spesielle bærekonstruksjonen. Vinder over 113 km/t kunne i en spesiell vinkel være katastrofal. Frenetisk arbeid ble satt i gang i siste liten da en orkan var på vei mot New York. 5 cm tykke stålplater ble sveiset over 200 svake boltepunkter. Det var endringer på bærestrukturen like før byggestart som viste seg å svekke konstruksjonen slik at den kunne kollapse under sterk vind.

10. R101 luftskip, 1930 – Storbritannia

Bare syv år før Hindenburg-katastrofen, mente britene at 155 000 kubikkmeter hydrogen inne i en boble av stoff, kunne være en morsom måte å forflytte seg langt på. På jomfruturen fra England til India, ble luftskipet blåst i stykker over Frankrike.

Les saken på Wired.