Sveitser-elektrisk erfaring

Minibusser, varevogner, golfbiler, gocarts, klassikere og biltog. Alt elektrisk. Dette blir noen av "søstrene" til norske Think.

KamKorp Microelectronics fra Sveits står bak en hel rekke el-bilkonsepter, både med og uten solceller i tillegg til batterier. De har også bygget op en fabrikk i Malaysia for det asiatiske markedet. Norske Think kan dermed nyte godt av en kompetent eier.

Ford framholder at de har jobbet hardt for å finne nye eiere som kan sikre videre drift ved fabrikken i Aurskog og føre det norske el-bilkonseptet videre og dermed sikre de 100 arbeidsplassene.

For å komme i mål måtte Ford legge ved merkenavnet "Think" og "City" i handlekurven til sveitserne.

- Til slutt var det hensynet til de ansattes arbeidsplasser og lokalmiljøet i Aurskog som ble avgjørende. Ford synes tapet av merkenavnene er en liten pris å betale, sier Ingvar Sviggum, visepresident i Ford Motor Company, European Sales Operations, ifølge en pressemelding fra Ford.

KamKorp hevder at de har mye å lære av Think og sier de vil fortsette bygging og utvikling av batteridrevne el-biler i Norge.

- Vi er svært fornøyd med å få denne muligheten. Batteridrevet produksjon av el-biler har en 10 år lang tradisjon i Norge, og de ansatte i Aurskog har unik erfaring og ekspertise innen dette spesialfeltet. Ford har holdt denne tradisjonen ved like, og nå er vi glade for at forhandlingene om at vi skal overta går mot slutten. Dette er en fantastisk julepresang til oss alle, sa Bernd Winler, leder av europeisk forretningsutvikling i KamKorp.

Salget av Think Nordic kommer etter at Ford i august i år informerte om at selskapet ville avslutte sine investeringer i batteridrevete el-biler fordi Ford ønsker å satse på brenselscelle- og hybridteknologi. Siden da har Ford arbeidet intenst for å finne nye eiere som kunne videreføre satsingen på batteridrevne biler i Aurskog.

- Dette salget er nettopp den løsningen som vi alle har arbeidet hardt for å få til. Vi lovet våre ansatte at vi skulle gjøre alt i vår makt for at fabrikken skulle fortsette og arbeidsplassene reddes, sier Sviggum.