VERDIFULLT: Statoil hevder å være verdensledende på å koble seg til rør i drift. (Bilde: Statoil)

Sveiser i dypet – på rør i drift

  • Olje og gass

STAVANGER: – For å få en god beskrivelse på hva dette er, kan man se for seg at man skal koble til ny vaskemaskin til vannrør uten å skru av vannet. Og så kan man se for seg at man skal gjøre dette på 900 meters dyp og på veldig store rør, forteller leder for subsea og marinteknologi i Statoil, Bjørn Kåre Viken.

Verdifullt

Han mener det er mange som misunner dem løsningen.

– Dette er en teknologi som er svært verdifull. Å kunne koble seg på et produserende rør i drift, gir vesentlige kostnadsbesparelser i tillegg til at det gir oss økt fleksibilitet på dypt vann.

Trykk i røret

"Hot tap" kalles det på fagspråket. Det innebærer at tilkoblinger av nye rør gjøres mens det fortsatt er trykk i røret.

Dermed unngår man dyre nedstengninger, og man kan lettere koble nye rørsystemer til etablert infrastruktur. Tidligere ble dette gjort av dykkere, men de kan ikke gå ned på 900 meters dybde.

– Ved fjernstyrt hot tap brukes mye av den samme teknologien som ved hot tap-operasjoner gjennomført med dykkere, men teknologien er videreutviklet og tilpasset det trykket og de forholdene som er på denne dybden, sier Viken.

ROBOTSVEISING: Denne sveisemaskinen fungerer på over 1000 meters dyp. Statoil

Fjernstyrt sveis

"Hot tap"-løsningen består enkelt forklart av en stor enhet med en t-kobling og store klammer som festes på røret.

Tette pakninger sørger for at man kan gå inn med en sveisemaskin. Når sveisen er ferdig, trekkes denne maskinen ut og enheten med t-koblingen og klammerne står igjen.

Gir fleksibilitet

Siv Heggem, leder for rørledninger og transportteknologi i Statoil, sier selskapet er verdensledende på denne typen løsninger.

– Den vil være spesielt viktig ved utbygging av modne områder fordi den åpner for å benytte eksisterende rør, og produksjon fra marginale felt kan kobles opp mot infrastruktur som allerede er etablert. Og i nye områder gir den mulighet for utbygging av infrastruktur uten at man er nødt til å høyde for fremtidige påkoblinger i planleggingen, sier hun.

– Det gir større robusthet i prosjektene. Derfor har vi brukt mye tid og krefter i utviklingen av teknologien.

KOMPLISERT: Siv Heggem, leder for rørledninger og transportteknologi i Statoil, sier selskapet er verdensledende på denne typen løsninge. I bakgrunnen, via videokonferanse: leder for subsea og marinteknologi i Statoil, Bjørn Kåre Viken.
KOMPLISERT: Siv Heggem, leder for rørledninger og transportteknologi i Statoil, sier selskapet er verdensledende på denne typen løsninge. I bakgrunnen, via videokonferanse: leder for subsea og marinteknologi i Statoil, Bjørn Kåre Viken. Ole Ketil Helgesen

Har lagt stein på stein

Statoil-sjefene sier det har vært et langt utviklingsløp.

– Vi har bygd stein på stein. Den første hot-tap-operasjonen ble utført av dykkere allerede på 90-tallet. Så har vi tatt steg for steg videre. Vi benytter eksisterende teknologi til nye anvendelsesområder, sier Viken.

– Hva har vært mest utfordrende i utviklingen av løsningen?

– Det har jo vært en utfordring å få til et sveiseutstyr som er relativt lite og totalt. Og før sveisingen starter, må det være helt rent og tørt inne i kammeret. Vi bruker gass med høyt trykk for å presse ut vannet.

Aldri gjort før

Fjernstyrt hot tap ble brukt for første gang på Ormen Lange i 2009. Den gangen var røret forberedt med t-stykke, så det var ikke behov for selve sveiseoperasjonen.

I 2013 skal det benyttes på Åsgard, når den nye undervannskompressoren skal installeres. Da må T-stykket sveises på uten bruk av dykkere.