INDUSTRI

Svære svenske-ferger

Tore Stensvold
10. nov. 2006 - 15:21

Aker Yards melder selv at de skal bygge innovative ferger for Stena Rederi i Gøteborg.

Fergespesialistene til Aker Yards i Finland og Frankrike har ikke kapasitet til å bygge Stena-skipene innen tidsfristen.

EU-prosjekt

Dermed blir de norske og finske skipsbyggerne nødt til å ty til ett av sine tyske søsterverft. Dermed blir dette et felleseuropeisk prosjekt.



Aker Yards skryter av at Stena skal få verdens største ferger. Men da har Aker Yards glemt at Color Fantasy faktisk er noen numre større.

5,5 km trailer-plass

Stena-skipene blir hver på 62.000 bruttotonn, 240 meter lange og 32 meter brede. Det blir til sammen 5,5 km kjørebane for vogntog om bord og 700 meter kjørebane for biler i hvert av dem.

Maks passasjerantall er 1.200 i hvert skip. Marsjfart skal være 22 knop, som besørges av fire 4-takts dieselmotorer, hver på 8000 kW.

Color Fantasy større

Aker Yards leverte for to år siden Color Fantasy, og klemte til i markedsføringen av verdens største cruiseferge. Fantasy har de vitale mål:

75.000 bruttotonn, 224 meter langt, 35 meter høyt og stikker syv meter dypt. Fantasy har fire motorer som teoretisk kanskje er litt slappere med sine 7.800 kW hver (det vil si ca 42 400 hk). Fantasy har plass til langt flere passasjerer, 2.770, men plassen til vogntog og biler er en del mindre: henholdsvis 1,27 km trailerdekk og nok p-plass om bord til å få med 750 biler .



Opsjon



Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Begge Stena-skipene leveres i løpet av 2010.

Rederiet har opsjon på ytterligere to skip. Kontrakten er verdt 400 millioner Euro (ca. 3,3 milliarder kroner).

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.