I DET GRØNNE: Bilen har ytelser som en sportsbil, men forbruk som en småbil. Sammenliknet med Range Rover Sport, er forbruket under det halve, mens ytelsene og sannsynligvis også kvaliteten, er bedre.
MAGISK: Under dekslene skjules avansert teknikk. Til venstre sees bensinmotoren, mens til høyre sees elektromotor, generator og transaksel.
(Bilde: Lexus)
FREMRE DRIVENHET (Bilde: Lexus)
TRANSAKSELEN (Bilde: Lexus)
BAKRE DRIVENHET (Bilde: Lexus)
DISKRET: Et lite merke på bakluken viser at dette er en hybridbil.
ENERGIMONITOR: Viser hele tiden energiflyten i bilen.
I DET GRØNNE: Bilen har ytelser som en sportsbil, men forbruk som en småbil. Sammenliknet med Range Rover Sport, er forbruket under det halve, mens ytelsene og sannsynligvis også kvaliteten, er bedre.

SUV-eren hybridluxus

  • innsiktenergi

Drivverk

Bensinmotor: 3,3 liter V6, 155 kW, Varialble ventiltider, elektroniskstyrt innsprøytning, innsug og tenning

Front elektromotor: Permanentmagnet synkronmotor, 123 kW/650 V dreiemoment 333 NM i området 0-1500 omdr.

Bakre elektromotor: Permanentmagnet synkronmotor, 50 kW/650 V 130 NM i området 0 - 610 omdr.



Batterier: Nikkel metal hydrid

30 moduler à 9,6 V Spenning ut 288 V, Effekt 6,5 Ah

Kraftstyringsenhet: konverterer spenning fra 288 V til 650 V DC. Lader og tapper batteriene.

Motorene koples ut og inn

De to motorene i fronten er koplet til giret via en transaksel. Ved lave hastigheter – jevn fart opp til 60 km/t, brukes elektromotoren. I høyere hastigheter brukes bensinmotoren. Under akselerasjon brukes begge motorene. Fra stillestående brukes dessuten den bakre motoren slik at bilen da har firehjulsdrift. På glatt føre vil også firehjulsdriften trå til ved behov. Men i motsetning til andre bilmerker, finnes det ingen aksel mellom for- og bakakselen. Det hele er koplet elektrisk.

Drivverket styres av en kontrollenhet som fordeler kraften mellom de forskjellige motorene, samt lading av batteriene. Ved oppstart med kald bil, starter bensinmoteren for å få varm motor. Når denne har fått rett temperatur, vil bensinmotoren slå seg av og på etter behov, uten at sjåføren merker noe som helst. Dersom en er kritisk, er det en svak risting ved lave hastigheter i det motoren starter.

Bilen har ingen egen starter eller dynamo. Elektromotoren foran brukes for å starte bensinmotoren. Strøm genereres fra en egen generator og fra synkronmotorene. Under normal kjøring lades batteriene når gasspedalen slippes. Mens under oppbremsing lades de ekstra. Da brukes elektromotorene som ekstra bremseffekt. Det høres ved en svak lyd som på gamle dagers tog eller trikker. Den kinetiske energien går over til elektrisk energi.

På veien: Det internasjonale energibyrået IEA mener at hybriddrevne biler er de eneste kjøretøyene som på 10 - 15 års sikt kan redusere etterspørselen etter petroleumsprodukter.

Kjøretøy med kombinert forbrenningsmotor og elektrisk drift, som på Lexus RX400h, kan sørge for at forbruket går ned, og at forurensingen blir lavere. Ikke minst vil det ha betydning for byene og for folk som bor langs trafikkerte hovedveier.

446 hester

Hva sies om tre motorer, – en 3,3 liters V6 bensinmotor på 155 kW, en elektromotor for forhjulene på 123 kW og en elektromotor på bakhjulene på 50 kW, til sammen 328 kW eller i hk: 446.

For å unngå alt for store belastninger på bilen, har Lexus innført et maksimalt effektuttak på 200 kW eller 272 hk, noe som definitivt er tilstrekkelig. Teknikken som kjører disse motorene sammen er uten sidestykke det mest imponerende forfatteren har opplevd fra noe kjøretøy.

Tar av

Hele bilen: styring, fremdrift, bremsing, informasjonssystemer, alt er styrt av en datamaskin. Helt trinnløst og uten at føreren merker det, koples motorene inn og ut via et elektronisk styrt planetgir. De rykk man ellers har i automatkasse er helt borte. Her er det jevnt skyv hele veien. Og hvilket skyv, 0 - 100 kmh på 7,6 sekunder, eller fra 40 -100 kmh, 5 sekunder. Bilen veier over to tonn og det eneste jeg i farten kan sammenligne med, er følelsen under akselerasjon i et jettfly. Et jevnt, heftig trykk i ryggen.

Denne bilen må holdes igjen under forbikjøringer.

Det eneste som kan kritiseres ved systemet, er at bilen bremser dårlig på giret. I bratte nedoverbakker finnes derfor en innstilling på giret, B, for å øke motorbremseffekten. Dette gjøres via elektromotoren slik at batteriene lades ekstra.

El-drift i kø

Under blandet kjøring er bensinforbruket ca 0,8 liter per mil, med andre ord som en vanlig mellomklassebil. Forskjellen er at dette er en to tonns stor SUV med ytelser en sportsbil verdig. Forbruket øker ikke ved bykjøring. I rushtrafikken er bilen særdeles miljøvennlig. Da går den lydløst på elektrisk drift.

Ellers er Lexus-en utstyrt med alt hva hjertet kan begjære av utstyr og finesser. TV-kamera med innlagt alarm for hindringer ved rygging, som vises på bilens informasjonskjerm.

240 W stereoanlegg med CD-skifter med plass til 6 CD-er, og for amerikanere –kassettspiller. Bluetooth for handsfree for mobiltelefon, svingbare bi-xenon frontlys, elektrisk heving og lukking av bakdør. Samt hele rekken av elektronisk kontrollfunksjoner med TBF-er (trebokstavs forkortelser) for sikker kjøring.

Alt du behøver for å anskaffe dette kjøretøyet er en god bankforbindelse eller 823.000 kroner.

Da er det bare å ønske en god tur, for sjåføren vil gjøre akkurat som min egen 20 år gamle bilgale sønn – glise fra start til endepunktet på reisen.

På løpende bånd

Toyota planlegger å lage 180.000 Prius hybridbiler i år, mens Lexus RX400h skal ut i 62.000 eksemplarer.

Den japanske bilprodusenten håper å komme opp i 1 million biler så raskt som mulig.

Til sammenlikning skal Volkswagen produsere 500 hybridbiler til bruk under Olympiaden i Bejing i 208. Disse bilene skal produseres i Kina.