FORNØYD: Marius Watz tar en siste titt på kunstverket sitt før det skal herdes i en keramisk ovn med opptil 1070 grader. (Bilde: Truls Tunmo)
De glade Ocas- vinnere: (fra venstre) Knut Vangen, siv,ing. og systemarkitekt , Morten Mørk, adm. dir.og gründer, Sigurd Pleym, siv. ing. radararkitekt, software, Rolf Bakken, testpilot og gründer, Jan Roar Pleym, siv.ing. og radararkitekt. (Bilde: Tore Stensvold)
FERDIG: Slik ser trofeet ut ferdig montert og klart til å henges på veggen i Ocas' lokaler. (Bilde: Trond Heggelund)
BYGGVERK: Kunstverket til Marius Watz kan også minne om store byggverk, for eksempel skyskrapere. (Bilde: Truls Tunmo)
STÅLPULVER: Denne massen av stålpulver og vokspartikler er basisen for trofeet før laseren har gjort jobben med utformingen. (Bilde: Truls Tunmo)
3D: Dette er et bilde fra dataprogrammet der trofeet er skapt. Utrolig nok er det fysiske objektet prikk lik ved hjelp av lasertekonologi (Bilde: 3D illustrasjon: Marius Watz)
GOD HJELP: 1. amanuensis Steina Killi ved Arkitektur- og Designskolen i Oslo, er mannen som sørger for den fysiske utformingen og herdingen av kunstverket til Marius Watz. (Bilde: Truls Tunmo)
Årets ingeniørbragd 2006 ble tildelt Ocas as i Samfundet i Trondheim onsdag kveld. Tradisjonen tro skjedde det under Tekna og NTNUs festmiddag i forbindelse med Kursdagene 2007. Fra venstre:Jan Roar Pleym, Morten Mørk, Rolf Bakken,Sigurd Pleym og Knut Vangen. (Bilde: Tore Stensvold)
UTDELING: Til applaus fra 380 deltakere under festmiddagen på Kursdagene, ble Ocas tildelt Årets ingeniørbragd 2006. Fra venstre: Nettredaktør Tore Stensvold (TU), Adm. dir. og gründer Morten Mørk (Ocas), Siv.ing. Jan Roar Pleym (Ocas), testpilot og gründer Rolf Bakken (Ocas), siv. ing. Sigurd Pleym (Ocas), siv.ing. Knut Vangen (Ocas) og ansvarlig redaktør Tommy Rudihagen (TU). (Bilde: Haakon Bruusgaard)

Supertrofe til Ocas

  • datatele

Ocas ble dermed historisk da de mottok det spesielle kunstverket som Marius Watz har laget. Hittil har vinnerne av Årets ingeniørbragd fått et hederlig diplom de fem årene kåringen har funnet sted.

Administrernde direktør Morten Mørk i Ocas strålte som en sol da han mottok det tunge trofeet under festmiddagen i Samfundet onsdag kveld.

– Dette er kjempegøy. Vi har konstruert noe ingen andre har gjort før. Denne prisen setter vi stor pris på. Den øker vår troverdighet, smiler gründer Morten Mørk.

3D kunst

Det flotte trofeet fra Marius Watz, er et resultat av nitidig jobbing med dataprogrammer – databasert kunst med programmering som verktøy.

– Tidligere har jeg jobbet med 3D grafikk på skjerm og som projeksjoner, men dette er første gang jeg har jobbet med å få ut et fysisk objekt gjennom 3D-jobbingen, sier Watz, som har et anerkjent navn som datakunstner internasjonalt. Som designer har han jobbet med blant andre Nike, Nokia og Smart Car.



Generativt system

Trofeet er blitt til gjennom programmering, men det er i stor grad tilfeldighetene som har bestemt utformingen.

– Jeg lager et program som utvikler former ut i fra prinsipper om tilfeldighet eller det som kalles et generativt system. Det går ut på å finne former som har interessante kvaliteter, og for dette trofeet har jeg forsøkt å finne former som passer med oppgaven. Trofeet skal jo passe til ingeniører, sier Watz.





Stålpulver

Etter å ha designet trofeet i tre dimensjoner i et dataprogram, har 1. amanuensis ved Arkitektur og Designerskolen i Oslo, sivilingeniør Steinar Killi, vurdert hva som måtte til for å lage trofeet rent fysisk.

– Uten hans hjelp, hadde ikke trofeet blitt noe av rent fysisk. Han har laget en masse av stålpulver og vokspartikler. Denne massen er varmet opp av en datastyrt laser som tegner frem 3D-formen jeg har konstruert i datamaskinen. Vokspartiklene er brukt som bindingsmateriale før herdingen som foregår i en keramisk ovn, sier Watz.

Hett

I 24 timer herdes trofeet i opptil 1070 graders varme. Sammen med bronse blir stålpulveret til en knallhard legering. Bronsen filtreres inn i materialet på grunn av den ekstreme varmen, og tar plassen til vokspartiklene som fordamper.

Det spesielle trofeet er abstrakt kunst, og Marius Watz er fornøyd med verket sitt.

– Det minner om noe organisk og noe mekanisk. Jeg liker sånne former.