Supersonisk med plast

Boeings forslag til nytt superfly skiller seg fra Airbus kommende A600-kjempe på 600 seter: Boeing satser på 250 seter men presser marsjfarten opp i 1000-1100 km/h. Dagens Boeing passasjerfly har en marsjfart på ca. 850 km/h.

Den høyere hastigheten er særlig interessant for kommunikasjonen mellom Asia og USA; med Sonic Cruiser vil flytiden kunne kuttes med nærmere to timer. Boeings transsoniske cruiser gis en slik aerodynamisk form at flyet klarer å ligge helt inntil sjokkfronten - lydmuren - uten at turen blir ubehagelig og drivstoff-forbruket vanvittig.

Plast sparer vekt

For å spare vekt bygges meget store deler av flyet i fiberarmert plast. Hele skroget vil ifølge Boeings utviklingsavdeling bli bygget i en glassfiber/epoksy-struktur kalt GLARE (GLAssfibre Reinforced).

Vingestrukturen skal i stor grad baseres på hud av det samme materialet, mens bjelker og andre tungt bærende strukturer skal lages av høyfast aluminium eller karbonfiberarmert epoksy.

Skremmer aluminiumsindustrien

Prosjektet har ført til at amerikansk aluminiumsindustri føler seg truet. Derfor pågår i disse dager møter mellom Boeing og industrien, der industrien legger frem ferske forskningsresultater angående nye aluminiumslegeringer med 25-30 prosent høyere styrke enn dagens mest avanserte flylegeringer.