Superheli for presidenten

Sikorsky Aircraft Corp. har kunngjort at de har dannet The All-American VH-92 Team.

Dette fordi Bush jr. skal få ny flymaskin. Da kan man jo ikke akkurat gå til nærmeste helikopterbutikk og kjøpe seg noe. Da må man dra sammen et digert konsortium, slik at The Prez får det ypperste av det ypperste.

Sammen med Sikorsky skal disse bygge to maskiner for Bush jr.: FlightSafety International, i New York, skal stå for simulerings- og treningsutstyr; L-3 Communications Integrated Systems, i Greenville, Texas, skal skaffe et tonn kommunikasjonsutstyr og sørge for standsmessig innredning; Northrop Grumman, i Rolling Meadows, Illinois og San Jose, California, bygger maskinenes overlevelsesstruktur; Rockwell Collins i Iowa, bygger cockpitsystemene; Vought Aircraft Industries, Dallas, Texas, bygger ekstra sikkerhetsstrukturer inn i skroget; og General Electric Aircraft Engines, i Lynn i Massachusetts, leverer spesialversjoner av CT7-8C-motorene.

Ingen har turt å si hvor dyre maskinene blir.

Regner du reisekostnad tur/retur plenen foran White House og ut til Andrews Air Force Base, blir det vel noen tusen dollar i sekundet. Men det er det verd.

Det er lenge siden de amerikanske presidentene turte å kjøre bil gjennom Washington. Hvor skal det ende?