Suksess for hyperfly

NASA gjennomførte en vellykket flyging lørdag 27. mars med sitt ubemannede hypersoniske fly X-43A.

Det fire meter lange og 1300 kilo tynge flyet ble tatt opp til 12 000 meters høyde med et B-52 bombefly og sluppet.

Rakettmotoren - en modifisert Pegasus - presset X-43A opp i 7.000 km/h og ble skutt løs med sprengbolter. Da tente flyets egen scramjet-motor og skjøv flyet opp i nærmere 5000 mph/8000 km/h.

Etter motordrevet flukt i 10 sekunder ble motoren slått av og flyet gikk i fem minutters glideflukt , mens det utførte en rekke aerodynamiske manøvrer.

Hovedhensikten med forsøket var å få bekreftet at tunnelforsøk og datasimuleringer stemte.

Luft/drivstoffblandingen skal nemlig antennes bare millisekunder etter at hjelperaketten slokkes.

Flyets angrepsvinkel må være 100 prosent riktig, eller stemmer ikke strømningen og komprimeringen av inntaksluft med doseringen av drivstoff (hydrogen).

En scramjet er en stor dyse der inntaksluften komprimeres og drivstoff sprøytes inn under svært høyt trykk. Forbrenningen gir luften/gassen en så kraftig impuls at en helt eventyrlig hastighet oppnås.

Farkosten kan bare fly i denne hastigheten på 33 000 meters høyde. Lavere nede i lufthavet blir luftas friksjon mot skrog og bæreflaters frontpartier for stor og materialene gir etter.

NASA sier at eksperimentet gir svært verdifull informasjon om hypersonisk flyging.

Det har vært nevnt at slik flyging kan bli kommersiell og at et scramjet-fly med 50-100 passasjerer kan fly Los Angeles-Tokyo på en liten time.

Det er imidlertid mer sannsynlig at teknikken vil bli brukt i rakettliknende kryssermissiler som går så fort og så høyt at intet radarsystem kan finne dem.