PRODUKSJON

Suger skip til kai

Anders J. Steensen
7. juni 2005 - 14:02

Selv om skip og kaianlegg har skiftet karakter og blitt mer spesialisert, har måten å fortøye skip på ikke endret seg siden tidenes morgen.

Riktignok er det nytt materiale i trossene, men tau mot puller på land gjelder fortsatt.

Men smarte "kiwier" vil det annerledes. På New Zealand vest for Australia var de lei slitet og farene ved den gamle fortøyningsmetoden. Ettersom både skip og skipstarfikk økte, fant de løsningen i et automatisk fortøyningssystem hvor skipene suges fast til kaia.

Systemet Cavotec Moormaster opereres helt uten at mannskapene på kai eller i fartøy håndterer trosser og tamper og utsetter både seg selv og skipet for farer.



Bærbar styring

I Christchurch har kloke hoder i Moorings Systems Limited utviklet et system med store hydraulisk drevne vakuumplater som er festet på kaia med et system som kan beveges i tre frihetsgrader; opp-ned, sideveis og inn og ut fra kaien.

Hele den hydrauliske pullerten styres fra skipet som ankommer ved bruk av radio. Enten er skipet utstyrt med dette, eller så kan losen ha med seg en bærbar enhet som styreorgan. En annen mulighet er at havnekapteinen tildeler både plass og styrer tilleggingen.

Når skipet er rundt en meter fra kaia, kjøres sugeplatene ut til skutesiden, tar tak, suger og drar skipet inn til til kaia. Der holdes det i en kontrollert avstand fra kaikanten. Systemet håndterer bølgebevegelser og tidevannet.

Britisk gjennombrudd

– Moorings systems leverer i disse dager et slikt fortøyningssystem til den engelske kanalbyen Dover. Havnen der har stor ferjetrafikk og, ikke minst, en tidevannsforskjell som kan være opp mot ti meter, forteller salgssjef Sofus Gedde-Dahl i Cavotec . De har salgsansvaret i Europa og på det amerikanske kontinentet.

Hver hydrauliske puller har minimum to vakuumplater som beveger seg uavhengig av hverandre. Systemet takler store tidevannsforskjeller ved at vakuumplatene vandrer opp og ned langs skutesidene.



Mer effektive havner

Dersom systemet fungerer tilfredsstillende i Dover, regner Gedde-Dahl med et kommersielt gjennombrudd. Fortøying av skip skjer raskere og sikrere enn dagens metode. – Dessuten krever det mindre plass ved kaia. I store havner kan flere skip legges tettere og betjenes samtidig. Men den økende verdenshandelen kan det ha stor betydning for utviklingen av havnene, sier han.

Også norske rederier og havner ser på systemet. Særlig de store ferjerederiene viser interesse.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.