Stykkevis og helt

– Hvis internettbasert forretningsdrift overtar bare en relativt beskjeden del av forbrukermarkedet – og det kan komme til å ta en forholdsvis stor del – vil det få meget stor betydning og medvirke til at eksisterende distribusjonskanaler vil måtte endres radikalt, sier ledelsesguru Peter Drucker.

Eksempler på denne typen endringer kommer i stadig flere deler av næringslivet: De fleste produktene fra Cisco eller HP kommer til kunden uten å være i nærheten av selskapets ansatte. Ford har ikke lenger bildeleproduksjon – de har montasjefabrikker.

Deler data

Den enkelte bedrift er en del av et nettverk med kunder, leverandører og distributører. De store utfordringene er knyttet til å åpne opp for å dele informasjon om kundebehov, beslutninger som påvirker alliansepartnere, og også data om gjennomføringsevne. Grensen mellom private data og data som kan deles må hele tiden revurderes, og enkelte bedrifter deler i dag data om problemer og svakheter i egne opplegg som de aldri hadde villet vise frem tidligere. De erkjenner at det kan være både nødvendig og oppdragende, selv om det selvsagt også kan være ydmykende og smertefullt.

For å henge med i konkurransen, må de nå altså rett og slett slippe kunder og samarbeidspartnere nærmere inn på seg. Har du varer i en container som er på vei til deg fra den andre siden av kloden, kan du i dag kreve å få oppdatert informasjon om hvor varene dine befinner seg, og når de kan ventes å ankomme. Tilsvarende vil alle bedriftene som er involvert i prosessen med å få varene til bestemmelsesstedet, være interessert i å planlegge sin medvirkning på den beste og mest effektive måten. Innføring av avanserte IT-systemer var viktigste årsak til fjorårets milliardoverskudd hos verdens ledende selskaper innen containertransport.

Også for småbedrifter

Småbedriftene får anledning til å bidra på linje med de store. Alle bidrar med sitt spesialområde uten at dette nødvendigvis er synlig for kunde eller sluttbruker. De små kan snu seg raskere, og de har mindre problemer med å kvitte seg med dødsdømte avdelinger eller forretningsområder. Det vanskeligste med innføringen av den nye måten å arbeide på, ligger i våre holdninger: Skal en samarbeidspartner som kanskje på et annet området er en direkte konkurrent, få tilgang til detaljerte data som viser hvor gode vi er til å gjennomføre det vi lover? Utfordringene er her allerede – hva med å satse før en kommende krise gjør det absolutt nødvendig? Skaff deg informasjon om hva de beste gjør innenfor områder som er avgjørende for din egen virksomhet, og se om det er noe du kan lære som kan gi deg et forsprang.

Endringene som Peter Drucker skisserer, er i full gang, men han mener at det allikevel er få ledere som arbeider systematisk med å legge forholdene til rette for å nyttiggjøre seg de nye mulighetene. Ny distribusjon betyr ifølge guruen for eksempel allianser slik at kundene dine kjøper produkter på nettet om kvelden og får dem levert dagen etterpå hos sin lokale bensinstasjon eller nærbutikk!