Stykkevis og delt i Oslo

byplanlegging

Vinner av arkitektkonkurransen om utbygging av Tjuvholmen er kåret. Om den massive utbygging av Tjuvholmen vil bli til berikelse for byen er tvilsomt.

Det er nærmest utrolig at man kan utlyse konkurranse om utbygging av Tjuvholmen, med byggestart juli 2004 uten å ta hensyn til Filipstad. Mange av konkurransedeltagerne har også trukket store deler av vannflaten som skiller Tjuvholmen fra Filipstad inn i sin utbygning. Dette vil båndlegge utbygningen av Filipstad. Antageligvis vil det forårsake mange års forsinkelse av et område som er utbyggingsklart, ihvertfall sammenlignet med Bjørvika.

Gis det grønt lys for utbygging av Tjuvholmen i 2004 vil dette binde både kapital og arbeidskraft slik at Bjørvikautbygningen vil bli forsinket og skrekkscenariene om at operaen bli liggende i en ørken mellom trafikkmaskiner kan bli en realitet.

Har Oslo behov, kapital og kompetanse til å bygge ut både øst- og vestsiden av byen samtidig? Hva med kvadratturen?

I begeistringsrusen rundt Tjuvholmen er ikke samlokalisering av utenlandsfergene tatt med. Et valg her vil også påvirke byutviklingen.

Bakgrunnen for den hastverkspregede arkitektkonkurransen er nærmest skandaløs. Etter tiårs trenering av utvikling av havneområdene ga til slutt havnestyret etter og gikk med på å frigjøre vesthavnen mot at salgsprovenyet skulle brukes til midlertidig utbygging av containerterminaler på Ormsund og Sjursøya. Fraflytting i 2011 ifølge bystyrets vedtak om Fjordbyalternativet. Hvordan kan politikerne sitte stille og se på at hundrevis av millioner investeres i midlertidige containerterminaler som knapt nok blir ferdige før de skal fraflyttes?

Det er nok kapasitet i de andre oslofjordhavnene allerede nå.

En ting er sløseriet av store pengesummer, men verre er det at det fører til hastverkspreget og mangelfull byplanlegging. slo fortjener en helhetsplan for utvikling av sine unike havneområder.

I den forbindelse anbefales det sterkt at diverse faginstanser tar danskebåten og studerer den utvikling som har foregått og foregår i København. Der har man fått en harmonisk utvikling av de gamle havneområdene til glede for byens innbyggere. Overborgermester Jens Kramer Mikkelsen har erklært at Oslorepresentanter er hjertelig velkommen!

Sivilingeniør Erik Heirung, Forum for Oslos sjøside