NTNU-studentene Eivind Marius Paulsrud, Øyvind Frotjold Birkeland og Kay Ivan Gården Rovik (Bilde: Trond Gram)

Studenter utvikler norsk konseptbil

  • Karriere

TRONDHEIM: Et studentprosjekt ved NTNU er i gang med å utvikle en fremtidsorientert norsk konseptbil, basert på norskproduserte deler, teknologi, innovasjoner og kunnskap.

– Et mål med dette prosjektet er å vise at det finnes en ganske betydelig industri innen produksjon av bildeler, forteller Eivind Marius Paulsrud, sivilingeniørstudent i produktutvikling og produksjon ved NTNU.

Sammen med Øyvind Frotjold Birkeland, Kay Ivan Gården Rovik og Christina Erring Bårdsen er han i ferd med å utvikle et studentprosjekt som til slutt skal ende i en norsk konseptbil.

Oppdragsgiver er bilbransjens samarbeidsforum Arena Bil og forskningsprogrammet SFI Norman ved Sintef.

Lite synlig industri

Prosjektet skal gå over flere år og involvere studenter fra en rekke studieretninger. Men selv om de til slutt skal utvikle en fysisk konseptbil, er hovedmålet å synliggjøre norsk bilkompetanse og hvilke muligheter som ligger i industrien.

– Vareproduserende industri i Norge er ganske usynlig. Det gjelder også bildelindustrien. Vi må klare å bli mer synlig overfor studenter og opinionen, sier Kristian Martinsen i Arena Bil, til daglig forsker i RTIM på Raufoss.

I første omgang skal studentene jobbe frem et underlag for videre utvikling av konseptbilen og målet er at studenter fra forskjellige studieretninger som produktdesign, materialteknologi og økonomi skal delta i utviklingen.

– Vi er en for liten gruppe til å kunne utvikle hele denne bilen. Vi skal tenke på teknologiløsninger og hvordan en norsk konseptbil skal skille seg ut, sier sivilingeniørstudent Øyvind Frotjold Birkeland.

Les også: Bildelindustrien: Utvikler nye produksjonsmetoder

Tverrfaglig prosjekt

– Nesten hele spekteret på NTNU kan involveres. Alt fra det tekniske til materialer, motor, fremdrift, økonomi, miljø, legger medstudent Paulsrud til.

Studentene har jobbet mye med drivstoffteknologi og sikkerhet, løsninger som kan komme i morgen.

Samtidig skal det brukes deler fra norsk industri og ifølge Kristian Martinsen er det ikke langt unna at man kan sette sammen en hel bil av deler fra norsk bilindustri.

– Hydro kan chassis og rammer. Fundo har felger. Raufoss lager hjuloppheng. Plastal har plastdeler, mens Kongsberg jobber med motorer, girkasser, varme og setekomfort. Det lages mye sensorikk og elektronikk. Norsk industri dekker et stort spekter, og det vil vi synliggjøre, forteller han.

Sliter med rekruttering

Problemet til industrien den sliter med rekrutteringen. I Norge tar oljebransjen mye av kompetansen som bildelbransjen gjerne skulle rekruttert.

– Det kommer et generasjonsskifte i bildelindustrien. Skal bedriftene overleve trenger de flere som synes det er spennende å jobbe med bil, sier Kristian Martinsen.

Prosjektet skal fungere som et rekrutteringsprogram for industrien, men da mener Martinsen det er viktig at bedriftene støtter opp under det å lage prototypen. Ifølge ham har de fått henvendelser fra flere bedrifter som er interessert.