Søndre landkar til Øvre Sund bru er et omfattende byggverk som inneholder to underganger, en for en gang/sykkelveg og en for en strandpromenade. Nå er det klart at arbeidet mellom landkarene skal utføres av Strøm Gundersen. (Bilde: Anders Haakonsen)

Strøm Gundersen fikk Øvre Sund bru til slutt

Kontrakten blir på ca. 212 millioner. De totale kostnadene for brua og litt tilstøtende veger er nå beregnet til 504 millioner 2009-kroner.

Byggingen av Øvre Sund bru ble utlyst allerede i 2007. Den gangen kom det inn ett eneste anbud, og det lå så høyt at konkurransen ble avlyst.





Delt i fire

Før neste utlysning ble prosjektet delt i fire entrepriser. I mellomtiden hadde Vegvesenet oppnådd svært gode priser ved oppdeling av veg- og bruprosjekter. Øvre Sund bru ble imidlertid ingen repetisjon av suksessen. Riktignok kom det lave anbud på det første oppdraget, men da hovedjobben ble utlyst, fikk Vegvesenet bakoversveis. Nok en gang var det bare en anbyder, og Strøm Gundersens anbud lå 30 prosent over kostnadsoverslaget. Dermed sprakk budsjettet for annen gang.

I stedet for en ny avlysning valgte Regjeringen å be Stortinget om mer penger. Nå er de bevilget, og Strøm Gundersens folk setter i gang så fort som mulig.





148 meter lang

Øvre Sund bru skal krysse Drammenselva vest for den nye gangbrua Ypsilon. Brua er resultatet av en arkitektkonkurranse som ble vunnet av BFS Arkitekter. Det er en 148 meter lang fire-felts betongbru med fem spenn. På den ene siden av kjørebanen skal det monteres en gang/sykkelveg i stål. Total brubredde blir 23 meter.

Den første kontrakten, som er verdt 39,4 millioner kroner, gikk til Betonmast. Den gjelder støp av søndre landkar og noe arbeid på elvefronten og tilstøtende veger.

Den andre entreprisen er større enn de tre andre til sammen. Den omfatter nordre landkar og alt arbeid mellom landkarene bortsett fra gang/sykkelbanen. Entreprisen inneholder det meste av utfordringer en bruentreprenør kan stilles overfor. Dette kan være forklaringen på at man ikke har fått noen effekt av oppdelingen, men prosjektleder Bjørn Kleppestø i Region Sør mener at det hadde vært vanskelig å dele opp prosjektet på en annen måte.

Den ene av to siste entreprisene gjelder montasje av gangbanen, rekkverk og levegg mellom kjørebane og gangbane. Den andre gjelder gartnerarbeid, steinarbeid og belysning. Disse lyses ut senere.