Strøm avløser hydraulikk på fiskebåter

Med elektrisk kraft tilsvarende en stor stridsvognmotor drar vinsjene på den islandske tråleren Arnar, uanstrengt inn en full notpose med ishavstorsk. I løpet av sesongen sparer tråleren inn titusenvis av kroner på å la frekvensstyrte vekselstrømsmotorer gjøre denne jobben.

Den norske fiskeflåten har fortsatt klokkertro på hydraulikk, mens islendingene nærmest går mann av borde for å skaffe seg strømdrevne kraftsentra om bord. De er billigere å installere, fordi man bare trenger et par 350 kW vinsjer, et skap med frekvensomformere, et godt generatorsett, og noen kabler.

Man trenger ikke pumper og oljereservoarer, man trenger ikke masse plass til grove trykkrør, du trenger ikke å ha generatormaskinen konstant gående for å holde reservoartrykket oppe.

Elkraft vinner

Dagens tråldimensjoner krever voldsomme krefter, og større og større hydraulikksystem. Trålrederne på Island begynte å se seg om etter gode vekselstrømsmotorer og god styring.

Bergensfirmaet Scantrol er gode på elektriske motorstyringer, islendingene i Naust Marine var gode på resten. – Nå er vi leveringsklare med deres kombinerte system også i Norge, sier daglig leder Jan Kjærstad i Asker Brattvaag Winch.

Dette er noe man ser også i andre sammenhenger, at elektrisitet vinner over til nå vanlige system. Fly styres og manøvrerers elektrisk i økende grad, det samme gjør biler. Kjærstad tror at trenden er universell, fordi dagens vekselstrømssystem har svært mye å tilby sammenliknet med det som finnes av hydrauliske konkurrenter, enten det er snakk om fiske, andre skip, tog, biler eller fly.