Skansen Konsult og Brannfaglig Fellesorganisasjon henviste til tunnelsikkerhet da de advarte mot bestemmelsene i dagens byggesaksforskrift som gir veganlegg unntak fra en rekke krav. Her fra Gudvangatunnelen der et vogntog tok fyr 5. august. (Bilde: NTB scanpix)

BYGGESAKSFORSKRIFTEN

– Strengere krav til kvalitetssikring for eneboliger enn veitunneler

Statens vegvesen har unntak fra flere regler i plan- og bygningsloven.

Til tross for flere advarsler fra brannbransjen, slipper Statens vegvesen blant annet kravene om kvalitetskontroll som er nedfelt i plan- og bygningsloven.

I 2009 advarte Brannfaglig Fellesorganisasjon (BFO) kraftig mot å unnta offentlige veianlegg fra kravene om kvalitetskontroll.

«Disse unntakene er etter vår oppfatning svært uheldig», skrev BFO da regelverket var på høring i 2009.

Les også: 200 norske tunneler har for dårlig sikkerhet

Unntakene

De ble ikke hørt. Dagens byggesaksforskrift bestemmer at offentlige veianlegg er unntatt fra en rekke krav.

Statens vegvesen har blant annet unntak fra følgende regler i plan og bygningsloven:

  • kapittel 22, Godkjenning av foretak for ansvarsrett, som omhandler kvalitetssikring av aktørene.
  • kapittel 23, Ansvar i byggesaker
  • kapittel 24, Kvalitetssikring og kontroll med prosjektering og utførelse av tiltak)
  • kapittel 25, Tilsyn

Forskriften har vært gjeldende siden 1. juli 2010.

Les også: «Uten oppgradering er risikoen i Gudvangatunnelen så høy at den ikke kan aksepteres»

– Større krav til enebolig

– Det er et tankekors at det i dag er strengere krav til kvalitetssikring og kontroll av aktørene når man bygger en enebolig enn når man bygger en veitunnel, mener Håkon Winterseth, senioringeniør i Skansen Consult.

Winterseth mener brannen i Gudvangatunnelen har fornyet aktualiteten om reglene for norske veianlegg er gode nok.

Skansen Consult driver med brannteknisk rådgivning og er en av medlemsbedriftene i BFO. Også de advarte mot unntaksbestemmelsen da forskriften var på høring.

– Vegvesenet har fått delegert tillit fra samfunnet, og da må de vise seg den tilliten verdig, sier Winterseth

– Alt som går på dobbeltsjekking og kvalitetskontroll er de unntatt. Det eneste de ikke er unntatt er branntilsyn, som det lokale brannvesenet skal stå for, forteller han.

– Det setter dem i en veldig spesiell situasjon, mener han.

«Reglene om ansvar og kontroll kommer imidlertid uansett ikke til anvendelse for offentlige veganlegg hvor Statens vegvesen eller fylkeskommunen er tiltakshaver», heter det på vegvesen.no.

Les også: Slik sikret de dødstunnelen gjennom Mont Blanc

Tunnelsikkerhet

Da både BFO og Skansen Consult advarte mot unntaksbestemmelsene i byggesaksforskriften, argumenterte begge med brannsikkerheten i norske tunneler.

«Grunnen for vår holdning til dette er at det gjennom flere store ulykker og nesten ulykker i inn- og utland har vist at feks. vegtunneler, jernbanetuneller og tankanlegg ikke holder akseptabelt kvalitetsnivå med tanke på brannsikkerhet», skrev BFO i høringsuttalelsen.

«Norske tunneler kåres årlig til dårligst i Europa og vi vet av erfaring (også fra prosjekter) at de forskriftene vi har i Norge innenfor brannsikkerhet på disse områdene ikke følges opp – hverken i prosjekteringsfasen, byggefasen eller i driftsfasen. Potensialet i denne typen anlegg for store ulykker er betydelig og det er da særdeles ugunstig å unnta disse fra kvalitetssikring», skrev de videre.

De ble ikke hørt. Forskriften ble vedtatt med unntaksbestemmelse for blant annet veianlegg.

– Lovgiver må rydde opp

Kommunal- og regionaldepartementet begrunnet unntakene for blant annet offentlige veianlegg med at disse er omfattet av andre lover enn plan- og bygningsloven. For eksempel er veianlegg omfattet av vegloven.

– Forutsetningen for unntaket er at veimyndighetene selv håndterer aktuelle krav som ellers stilles etter plan- og bygningslovgivningen, etter veglovens regelverk. Unntaket er gitt for å unngå unødvendig dobbeltbehandling. Vi forutsetter med andre ord at vegloven sikrer like god kvalitetssikring som bestemmelsene i plan- og bygningsloven, skriver Kommunal- og regionaldepartementet i en epost.

Winterseth mener imidlertid at bestemmelsene i vegloven og underliggende forskrifter, som for eksempel tunnelsikkerhetsforskriften ikke er nok.

Han mener vegloven og tunnelsikkerhetsforskriften ikke ivaretar tilsvarende krav til kvalitetssikring og kontroll.

– Kravene som Statens vegvesen har fått unntak fra er dermed ikke ivaretatt, slik at unntakene er gitt på feilaktig grunnlag. Dette må lovgiver nå rydde opp i ved å fjerne disse unntakene som er gitt feilaktig. Dette slik at også veitunneler kan oppføres med offentlige minstekrav til kvalitetssikring på linje med alle andre byggverk i Norge, mener han.

Les også: Vil ha gigant-vogntog på norske hovedveier

– Loven bør gjelde for alle

Winterseth mener at kvalitetssikringsbestemmelsene i Plan- og Bygningsloven bør gjelde for alle.

– Disse bør helt klart gjelde alle, uavhengig av om man skal bygge vei, hotell, tunnel, kontor eller andre byggverk – eller om tiltakshaver heter Statsbygg, NCC, Veidekke, Vegvesenet eller Byggmester Andersen, mener Winterseth.

– Det at vegvesenet har unntak fra disse bestemmelsene er, og har vist seg å være, svært uheldig, sier han.

Han mener det er på tide at lovgiver ser på disse unntaksbestemmelsene for kvalitetssikring en gang til.

Tu.no venter fortsatt på svar fra Vegdirektoratet på spørsmål om bestemmelsene i vegloven sikrer like god kvalitetssikring som bestemmelsene i plan- og bygningsloven kunne gjort.

Les også:

Etterlyser brannvarslere i tunneler

Isolasjonen i mange norske tunneler kan gi cyanidforgiftning

Derfor tar vogntog fyr