FORSVANT: Latham 47 med polhelten Roald Amundsen forsvant under en redningsoperasjon. (Bilde: Arkiv)
POLARHELT: Roald Amundsen var 55 år gammel da han omkom i Nordishavet. (Bilde: Forsvaret)
NØYAKTIG: Hisas 1000 er meget nøyaktig og kan finnne gjenstander ned mot 10 cm på havbunnen. (Bilde: Kongsberg Maritime)
NOSK TEKNOLOGI: Verdens mest avansert sutonome undervannsfarlkost Hugin skal brukes i søket etter Latham 47. (Bilde: FRM)

Storstilt leting etter Amundsen

  • Motor

Den 18. juni 1928 fløy Roald Amundsen sammen med franske flyoffiserer fra Tromsø med mål om å nå Spitsbergen. De skulle lete etter den italenske ballongfareren Umberto Nobile som var meldt savnet et et forsøk på å nå Nordpolen med luftskipet Italia..

Flyet med den norske polarhelten nådde aldri fram, og Roald Amundsen kom aldri tilbake til fastlandet.





Fant bensintank

Til tross for iherdig innsats var det ikke mulig å finne rester eller overlevende fra flyet. Enkelte deler som en drivstofftank drev i land i Nord-Norge, men hvor flyet endte sine dager ble aldri oppklart. Men så, i 1931 fant tråleren Kvitholmen rester etter flyet nordøst om Bjørnøya.





Bruker Hugin

Mandag 24 august setter derfor kystvaktskipet KNM SValbard og hjelpefartøyet KNM Tyr kursen for området for å lete etter Latham 47. Ved å bruke en Hugin 1000 AUV med syntetsisk apperture sonar, HISAS, skal Sjøforsvaret prøve å finne flyet 81 år etter at det forsvant.





Stort område

Hugin 1000 som er selvgående robot, skal søke av et område på 45 kvadratkilometer. SOm verktøy for å finne flyet brukes en nyutviklet sonar HISAS, som kan se detaljer ned på centimeter på havbunnen. Både Hugin og sonaren er utviklet af Konsgberg Maritime og Forsvarets Forskningsinstitutt med det formål å finne miner på havunnen.

Dersom flyet blir funnet, har Sjøforsvaret posisjonen, og de vil senke ned den fjernstyrte roboten Scorpion 21, som blant annet er utstyrt med fire kameraer med høy oppløsning.





Tysk TV-program

I 2004 prøvde Forsvarets Forskningsintsitutt, FFI, å finne Latham 47, men måtte gi seg på grunn av dårlig vær. Denne gang håper de deltagene partene, Sjøforsvaret, Kongsberg Maritime og det tyske TV-selskapet Contex TV på bedre finnerlykke.