På riksveg 70 er byggingen av ny veg kommet i gang. Tre entrepriser er tildelt. En tunnel skal ut på anbud om ikke så lenge.

StorKrifast blir større og større

  • arkivnyheter

Noe er finansiert gjennom ordinære midler på statsbudsjettet, noe skal finansieres av dagens Krifast-bom og noe skal finansieres av nye bommer på dagens E39 så snart Krifast-bommen er nedbetalt - forutsatt Stortingets godkjennelse. Statens vegvesen holder i trådene fra anleggskontoret som er etablert på Batnfjordsøra.

Her er prosjektene:

* Riksveg 70 Øydegard-Bronneset (veg og tunnel): 210 millioner kroner

* E39 Knutset-Høgset og videre til Batnfjordsøra (veg og tunnel): 300 millioner kroner

* Freifjordtunnelen (rehabilitering): 220 millioner kroner

* Oppdølstranda (sju kilometer tunnel): 700 millioner kroner

Noen entrepriser er allerede tildelt, og arbeidene er i gang både i Freifjordtunnelen (NCC) og på riksveg 70, der Syltern har vunnet to anbud.

Forskjæringen til tunnelen som skal bygges på E39 ble startet opp i månedsskiftet oktober/november. BL Entreprenør vant jobben.

Flere entrepriser

Her kommer det til å bugne av nye entrepriser en god stund fremover.

Prosjektleder Per Bjørn Gjelsten i Statens vegvesen opplyser til Våre Veger at to tunneler (700 og 1010 meter) på henholdsvis riksveg 70 og E39 kommer ut samtidig. Så er det klart for bygging av ny veg på E39 fra Høgset fram til Knutset. I tillegg planlegges det en ny trasé på 5,5 kilometer fra Knutset til Astad: Dermed blir det i realiteten en helt ny og moderne veg bak bebyggelsen på denne strekningen fra Krifast til kommunesenteret Batnfjordsøra. Men disse 5,5 kilometrene må finansieres med bompenger, og dette må godkjennes av Stortinget. Så her er det foreløpig uklart når man kommer i gang.

- Det var først snakk om å bygge gang- og sykkelveg langs dagens E39 på denne strekningen. Dette ville bli en dyr og lite tilfredsstillende løsning for alle. Det var slik vi begynte å tenke på en helt ny veg, sier Gjelsten.

Denne vegen kunne ha blitt betalt av dagens Krifast-bom på bare ett år, men det har vært en kamp for å få aksept for den opprinnelige StorKrifast-løsningen. Ingen har våget å foreslå enda lengre bompengetid på Krifast, ut over det som allerede er bestemt. Derfor vil det bli bygd lokale bommer for utvidelsen av E39-traseen mellom Knutset og Batnfjordsøra med en mer beskjeden pris for passering (trolig 15-20 kroner).

På toppen av dette blir nå den nye tunnelen som skal avlaste riksveg 60 på rasutsatte Oppdølstranda en del av StorKrifast administrativt. Byggingen av denne tunnelen på sju kilometer vil ta 2,5 til 3 år. Gjelsten tør ikke antyde når oppstarten kan skje, fordi det gjenstår mye planlegging.

Uansett: På StorKrifast vil det pågå omfattende vegarbeider til 2015 - minst.