KRYMPER: Dette er kjempen Audi Q7. Nå får den et yngre søsken, en mellomstor tass som skal hete Q5. Den blir forhåpentlig mer gunstig priset - norske avgifter tatt i betraktning - enn storebror. Med en god turbodiesel på rundt to liter slagvolum (140 hk/100 kW og 350 Nm) bør den kunne bli brukbar i drift også. Om du altså trenger en firehjulsdreven bil til/fra hytten. (Bilde: AUDI)

Storebror får en lillebror

Fabrikken investerer 300 millioner euro i nye produksjonsfasiliteter ved fabrikken i Ingolstadt i Tyskland for å bygge modellen.

- Dette blir et sporty kjøretøy som vil tilføre et for oss viktig produkt til modellrekken. Modellen vil ta oss et langt steg nærmere målet om 1,4 millioner solgte biler innen 2014, sier styreformannen i Audi, prof. dr. Martin Winterkorn.

Hemmelighetskremmeri

Totalt vil 1700 ansatte være involvert i produksjonen av nye Audi Q5, som starter opp i 2008. Storebror, Audi Q7, har hatt god suksess og salget har oversteget Audis forventninger. Men fortsatt er altså alt om Q5 hemmelig, også utseendet.

Fortsatt aner ingen hvorfor bilene heter Q, men noe skal de vel hete. Betyr det kanskje Quattro?