BYGG

Store svakheter ved nye Oslo S

Håkon Malkomsen
13. juni 2008 - 12:25

Arkitektbyrået Space Group gikk av med seieren i konkurransen om utformingen av det nye Oslo S.

Les også: BILDESERIE: Nye Oslo S

Men arkitektbyrået må nok rett tilbake til tegnebordet.

Flere svakheter

– Strukturen i prosjektet gir en balanse som kan gi en god stasjon og en god destinasjon. Men løsningen har svakheter som det må jobbes videre med for å undersøke om prosjektet er gjennomførbart, sier juryformann Gudmund Stokke i en pressemelding.

Under presentasjonen av forslagene forsterket Stokke dette.

- Det er flere viktige svakheter og usikkerheter ved vinnerforslaget, sa jurylederen. (Se faktaboks til høyre.)

Juryen understrekte at ingen av forslagene har greid å løse alle konkurransens krav på en tilfredsstillende måte.

– Det er elementer av maurisk arkitektur ved Space Groups forslag som kan oppleves som fremmede i området, sa juryleder Stokke.



Riving av Østbanehallen

Space Groups forslag innebærer at Oslo Sentralstasjon, inkludert det gamle Østbanebygget, bygges om til å bli 100.000 m 2 stort. I dag er hele Oslo S 60.000 m 2 stort.

I forslaget skal det bygges nye 78.600 m 2. Dermed må flytogterminalen, sentralhallen og fordelingshallen på Oslo S rives. Totalt skal det rives 36.000 m 2.

Juryleder Gudmund Stokke stilte seg tvilende til Space Groups plan om å rive deler av den verneverdige Østbanehallen.

Juryen hadde lagt stor vekt på at Space Groups forslag legger grunnlaget for den beste økonomiske avkastningen.



Krystall-høyhus

Space Group foreslår å bygge en 13 etasjer høy bygning som ser ut som en krystall. Bygningen kan romme næringslokaler, reisesenter, kontorer og hotell.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Stasjonshallen Space Group har tegnet, er fire etasjer høy. Norges største konferansehotell på 23 etasjer planlegges som en U eller omvendt bue.

En storstilt modernisering av Oslo S kan etter planen starte i 2013. Oslo S skal bygges om for 2,9 milliarder kroner, for å bli et av Europas mest moderne kollektivknutepunkt.



Økende trafikk

Sentralstasjonen må bygges om for å møte den økende trafikken som vil komme når Bjørvika står ferdig.

I dag er 150.000 mennesker innom stasjonsområdet daglig, og fram mot 2025 vil antall besøkende dobles, ifølge tall fra ROM, som er NSBs eiendomsselskap.

Ifølge planen skal ombyggingen skje uten at reisende eller togtrafikken blir berørt.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.