LEKKKER: Ca. 2 tonn tungolje er lekket ut fra maskinrommet eller en drivstofftank på det kinesiske lasteskipet Shen Neng 1, som grunnstøtte ved The Great Barrier Reef utenfor Australia lørdag 3. april (Bilde: Marine Stafety Queensland)
SKADET: Shen Neng 1 fikk store skader da det grunnstøtte ca. 70 kilometer øst for Great Keppel Island utenfor Queensland i Australia. (Bilde: Marine Stafety Queensland)

Store skrogskader

  • Klima

Shen Neng 1

  • Eier: Shenzhen Energy Transport
  • Opereres av: Tosco Keymax Intl Ship MGMT
  • Flagg: Kina
  • Verft: Sanoyas Hishino Meisho Corp. Mizushima Works and Shipyard, Japan
  • Byggeår: 1993
  • Type: Bulk
  • Lengde: 225 meter
  • Bredde: 32,6
  • Bruttotonn: 36.575
  • Dødvekttonn: 70.181
  • Klasseselskap: China Classification Society
  • Siste inspeksjon: 5. april 2008
  • Forsikring: The London P&I Club


Ifølge australske myndigheter har lasteskipet Shen Neng 1 er roret helt ødelagt, skroget har fått store skader, en drivstofftank er punkter og motorrommet påført store skader.

Et bergingsselskap har eksperter på skipet og får fraktet ut utstyr for å begrense skadene. Skipet hadde 975 tonn tungolje om bord og var lastet med 65.000 tonn kull.

Feil kurs

Det 230 meter lange bulkskipet med et mannskap på 23, var på vei fra Gladstone til Kina med kull da det grunnstøtte lørdag 3. april.

Skipet var da ca. 15 kilometer utenfor vanlig seilingsrute og gikk på grunn 70 kilometere øst for Great Keppel Island ved det kjente Great Barrier Reef.

Skaderapport

Direktør for Maritime Safety Queensland, Patrick Quirk, opplyser at bergingsselskapet Svitzer har gjort en foreløpig analyse av skadeomfanget.

Analysene viser at det kan ta tid å få skipet av grunnene.

Lite oljeflak

Etter en overflyging med helikopter tirsdag morgen, opplyser myndighetene at det er observert oljefilm over et område på 600 x 300 meter. Om lag 2 tonn olje skal foreløpig være lekket ut.

Vurderer kjemikalier

Maritime Safety Queensland er svært redd for det unike marine livet ved Great Barrier Reef og vurderer derfor å bruke dispergeringsmidler for å løse opp oljen.

– Normalt ville vi ikke bruke kjemikalier mot et så lite utslipp, men vi må vurdere det, sier Patrick Quirk, ifølge en pressemelding fra Maritime Safety Queensland .

Lite olje

Det kinesiske lasteskipet Full City som forliste utenfor Langesund 31. juli i fjor,m hadde til sammenlikning ca. 1100 tonn tungolje og 250 tonn diesel om bord. Ca. 700 tonn lekket ut.

Shen Neng 1 har altså noe mindre tungolje om bord, og lite har foreløpig lekket ut.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.