FLERE KONSTRUKSJONSSKIP: Marin Teknikk har hatt stort hell med sine design av tyngre konstruksjonsskip. (Bilde: MT Design)

Store kontrakter til Marin Teknikk

  • Olje og gass

Marin Teknikk

Etablert 1981

Antall ansatte 45

Kontorer på Dragsund i Herøy kommune og i Polen

Leverer skipsdesign for offshore og fiskefartøyer

Størst suksess med MT 6000 serien offshorefartøyer som ble introdusert i 1994.

Et koreansk verft har tegnet en byggekontrakt for to offshore konstruksjonsfartøyer til en samlet pris av 350 millioner dollar, eller rundt 2 milliarder kroner etter dagens dollarkurs.

Oppdraget er gitt av et rederi med sete i Dubai, Gulmar Offshore Midle East L.L.C.

Skipene er konstruert av Marin Teknikk på Gurskøy ved Ålesund, og er av typen MT 6024.





Brønnintervensjon

Videre har de fått i oppdrag å levere design for to mindre konstruksjonsfartøyer som skal bygges ved verftet Batamec i Indonesia, for et norsk rederi.

Disse fartøyene skal brukes for å vedlikeholde undervannsbrønner.

Verdien av disse to skipene er etter dagens dollarkurs cirka 1,7 milliarder kroner.









Bredt arbeidsfelt

M/ 6024 skal brukes til offshore konstruksjons- og vedlikeholdsarbeid i forbindelse med undervannsoperasjoner. De er utstyrt med en moon pool for å operere fjernstyrte undervannsfarkoster, ROV.

Skipet har to kraner, en for 250 tonn og en for 30 tonn.

Det er spesialutstyrt med hensyn på å kunne gjennomføre dykkeroppdrag, ved at det har to ekstra gjennomføringer i skroter.

Skipene er hver seg 120 meter lange og 25 meter brede.





Litt mindre

De skipene som skal bygges i Indonesia er noe mindre, med lengde på 11 meter meter.

Krankapasiteten er på 150 tonn. Det er satt av plass over moon pool til å kunne reise et boretårn for å kunne gjennomføre vedlikeholdsoppdrag i brønner.

Verden over

Arbeidsområdene for fartøyene skal være Indiske hav, Persiagulfen (PG), og Nordsjøen.

Lugarkapasitet på fartøyene er 120 personer. Skipene skal leveres sommer og høst 2011.