SAMFERDSEL

Storbynyhet fra Th!nk

17. sep. 2004 - 15:13

AURSKOG: Prototypen ble vist på en miljøteknisk konferanse i Portugal. TU har besøkt hallen i Aurskog der bilen utvikles.

Kjøretøyet Public - som foreløpig bare eksisterer som prototyp i fabrikkanlegget øst for Lillestrøm og Fetsund - utgjør et helt nytt forretningsområde for Think Nordic.

Bedriftens talsmann Mikael Eimstad sier at de har høye forhåpninger til marked og inntjening.

TH!NK Public er snarere en minibuss, utviklet for offentlige transportselskaper for å fylle behovet for transport, i gapet mellom offentlig transport og taxi/privatbil.

TH!NK Public bidrar dermed til å redusere antallet biler i bysentra og å redusere utslipp i bymiljøet. Paris har vist interesse, det samme har visstnok et par sveisiske storbyer.

En by som virkelig burde vise interesse, er jo London. Denne byen er ifølge London Transport Board snart like kvalt som den var før Londonsjefen Ken Livingstone innført trengselsavgiften på fem pund.

Nytt drivsystem

Think Nordic har for Public videreutviklet et nytt, innovativt elektrisk drivsystem, i tett samarbeid med Think Nordics søsterselskap Frazer-Nash i England.

Systemet ble først testet ut i en modifisert TH!NK City. Under miljøutstillingen i Portugal fikk de besøkende mulighet til å prøvekjøre bilen, under "Ride and Drive"-arrangementet for elbiler. Takket være de nye batteriene fra franske Zebra, vil TH!NK Public få en kjørelengde på minst 100 km per lading.

Fordi bilen kjøres fra oppstillingsplass til oppstillingsplass der den lades opp, vil enhver kunde få fulladet bil. Ti mil rekkevidde anses å være nok i de fleste byer, bortsett kanskje fra monsterbyer som Los Angeles og Tokyo.

Hvem er Kamcorp?

Ford har solgt Think. Forretningsideen med nullutslippsbiler ble en ballong som luften gikk ut av, i og med at GM vant en rettssak i USA, mot staten California og dens påbud om slike biler.

Nå svever det hele mer i det blå enn på lenge, "i påvente av realiserbar teknologi for nullutslipp" - som det står i dommen. Fords Think-divisjon ble deretter overtatt av sveitsiske Kamcorp.

Hvem de er? Kamkorp Microelectronics Inc er en del av Kamkorp Group og er basert i Sveits. Kamkorp har en rekke elektroniske produkter i porteføljen. De har en stund spesialisert seg på utvikling og produksjon av avanserte elektriske- og hybridelektriske drivsystem.

Passer perfekt

Kamkorps utviklingsdirektør Bernd Winkler, kommenterte i sin tid overtagelsen slik: "Vi gleder oss til å overta denne bedriften som Ford har bygget opp gjennom de siste fire årene.

Think Nordic AS har ti års erfaring fra elbilproduksjon i Norge og arbeidsstokken i Aurskog har uvurderlig erfaring og kompetanse på dette området. Ford har ført denne kompetansen videre og vi gleder oss til å ta over".

Drivsystemet som er utviklet av Kamkorp passer perfekt til Think Nordic AS sitt formål, sier Bernd Winkler.

Som en del av avtalen med Ford Motor Company, kjøpte Kamkorp Microelektronics Inc også rettighetene til merkenavnene "TH!NK" og "city".

Kamkorp Microelectronics Inc har hele tiden sagt at de ønsker å fortsette arbeidet med å forbedre rammebetingelsene, slik at forholdene blir bedre lagt til rette for økt bruk av miljøvennlige elektriske biler.

Det er dette vi nå øyner konturene av, med modellen Public.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.