Denne nedslitte kaifronten trenger rehabilitering. Fenderskjørtet skal fjernes, og ny spuntvegg og fenderpanel skal settes opp. (Bilde: Bjørn Berge Hansen, Statens vegvesen)

Stor spuntjobb i Moss

Kaifronten ved oppstillingsplassen går langs kanalen som skiller Jeløya fra fastlandet. Jobben som er utlyst blir omfattende. Spunten kan ikke forankres til fjell. Det finnes ikke fjell i nærheten. I stedet skal den forankres til en annen spuntvegg, en forankringsvegg, som blir etablert lenger inne på land.

Før spunten langs kaifronten kan slås ned, må fenderskjørtet fjernes. Når en ny spuntvegg er på plass, skal det etableres fenderpanel langs kaifronten. Ytterst på kaia blir det et gangareal med benker og belysning.

Entreprisen omfatter også utskifting av belysningen på oppstillingsplassen og området rundt den, og fjerning av en gammel fergebås som ikke er i bruk lenger. Vegvesenet tar sikte på at jobben skal være fullført i mai neste år.

Landområdet i tilknytning til fergekaiene i Moss er betydelig. Sambandet Moss-Horten har vært Norges mest trafikkerte siden 1994, da sambandet Steinestø-Knarvik nord for Bergen ble erstattet med en fast forbindelse. I 2009 fraktet fergene mellom Moss og Horten gjennomsnittlig 4 190 biler i døgnet.