ITALIENSK: Grande Punto er utvilsomt stilig, folkene hos Italdesign har peiling på linjeføring. Men holder det? Kanskje, for bilen har nå vært i salg i Europa i ett år og ligger ifølge Fiat godt an på pålitelighetstabellen. (Bilde: STEIN BEKKEVOLD)
FRISK: Centro Stile Fiat hadde svært god hjelp av Guigiario når det gjaldt form og farger. Resultat: En frisk blanding - her av dyporange og svart. Stilig. Og med god nok plass. (Bilde: STEIN BEKKEVOLD)
STOR-LITEN: Fiat Grande Punto. (Bilde: STEIN BEKKEVOLD)

Stor småbil fra Fiat

  • Motor

Det nytter ikke lenger med en liten tass som slår godt an hjemme. Både kvaliteten og plassen i bilen må heves betraktelig. Designet har det jo ikke vært noe feil med på femti år.

Stor og sikker

Fiat Grande Punto sies å være utviklet for å tilby det fabrikken kaller klasseledende størrelse (403 cm lang), og å oppfylle høyest mulige sikkerhetsstandarder.

Dessuten forplikter fabrikken seg til å levere kvalitet i toppsjiktet. Alt dette til en startpris fra kr. 164.900,-.

Vil revitalisere Fiat

- Bilen skal levere en produksjonskvalitet man vanligvis finner i langt dyrere biler. Den er også en komfortabel bil med sjenerøse dimensjoner som plasserer den i toppen av klassen. Fiat Grande Punto er svært viktig i revitaliseringen av Fiat som merke på det norske markedet, sier daglig leder Erik Eidem i Auto Import Nor AS.

Italiensk design

Formgivningen er utført av Giugiaro i samarbeid med Centro Stile Fiat.

Bilens front skal visstnok ha et anstrøk av Maserati. Sidespeilene ligner ifølge Fiat de sidespeilene som brukes på Formel 1-biler. Nå ja. Baklyktene sitter høyt for å fremheve det presseavdelingen kaller ”bilens muskuløse bakende”. Jøje meg.

Sporty og romslig

Utviklerne prioriterte sporty kjøreegenskaper, og resultatet er faktisk høy styrestabilitet og styrerespons.

Men hvorfor må bilen ha så utrolig sinte bremser? Trykk lett på pedalen og bilen bråstopper. Farlig på glatt føre, så graderingen kunne ha vært litt snillere.

Større nå

Grande Punto har vokst i forhold til dagens Punto. Den er 403 cm i lang, 168 cm i bred og 149 cm høy.

Med en akselavstand på 251 cm er det nå mer plass i kupèen. Alle Grande Punto leveres med 15” hjul.

Torsjon bak

Chassiet er McPherson, og har uavhengig oppheng foran og noe Fiat kaller semi-uavhengig oppheng bak. Det betyr ikke annet enn at man bak har torsjonaksel, oppgradert for å gi økt avstiving og fleksibilitet.

Bilen gir bare svake vibrasjoner og har et lavt støynivå, god støtdemping ved kjøring på dårlig vei, god komfort og brukbar kjøreglede.

Liten motor

Størrelsen bidrar til økt komfort, og plasserer Grande Punto i toppen av B-segmentet. Bagasjerommet er på 275 liter.

Men motoren er i minste laget, en liten bensinbrenner på 1,4 liter og 57 kW/77 hk er ikke mye å rope hurra for.

Til gjengjeld kjører du jo billig. Denne motoren i en femdørs, driver prisen opp i 178.000 kroner.