LIMOUSINE: Nye store C6 har omtrent det du kan tenke deg av teknisk utstyr, og må sannsynligvis prøvekjøres før du kan danne deg noen oppfatning av den. Mas på næremste forhandler! (Bilde: CITROEN)

Stor luksus fra Citroën

Nyheten er 4.81 m lang, 1.86 bred og 1.46 høy. Akselavstanden er 2.90 meter.

Modellen introduseres med to V6 motorer : En 3.0 bensinmotor som yter 215 HK (155 kW) ved 6 000 o/min og dreiemoment på 290 Nm ved 3 752 o/min, og en helt ny multi-injisert 2.7 V6 HDi dieselmotor som er et resultat av samarbeidet mellom PSA Peugeot Citroën og Ford Motor Company.

Motoren sitter fra før av i Jaguar S-type og yter 208 HK (150 kW ) ved 4 000 omdr/min, dreiemomentet er 440 Nm ved 1 900 o/min. Den møter utslippskravene i normen Euro IV, og har et partikkelfilter av nyeste generasjon: Det trenger ettersyn bare hver 200 000 km.

V6-motorene er koblet til en 6-trinns automatisk girkasse med svært myke overganger, og C6 har variabel hydraulisk servostyring.

På veien oppfører C6 seg som en ekte Citroën, med en litt uvanlig kombinasjon av ”multi-link” opphengning og et oppjustert hydropneumatisk fjæringssystem med elektronisk styrt dempning.

Systemet drives med seksten ulike parametere, og tilpasser seg lynraskt enten du velger sportslig eller komfortabel kjøring.

C6 har high-tech utstyr : ”Head-up” display der nøkkelinformasjoner som hastighet og navigasjonsdata blir projisert på frontruten rett i førerens synsfelt. Dermed kan føreren kan holde fokus på veien.

Bilen har elektrisk parkeringsbrems, varsel for ufrivillig kryssing av veiens markeringslinjer (AFIL), Xenon svingbare hovedlykter, parkeringsassistanse foran og bak, regnsensorer, navigasjonssystem, handsfree telefonsystem og JBL hi-fi, laminerte vinduer rundt baut og elektronisk styrt klimaanlegg av toppklasse.





Aktiv og passiv sikkerhet er gitt høy prioritet. C6 er konstruert på konsernets Plattform 3. Denne plattformen ble introdusert for C5, og har de høyeste standarder for beskyttelse av fører og passasjerer, hvilket også er illustrert gjennom de gode resultatene i EuroNCAPs European New Car Assessment Program) krasjtester. Der fikk C5 35 av 37 mulige poeng, høyest til nå.

C6 har 9 kollisjonsputer, inklusive en kollisjonspute for beskyttelse av førerens knær. Aktive hodestøtter beskytter mot nakkeskader i en eventuell påkjørsel bakfra. Bilen kommer antagelig i salg til høsten. Prisen vet man lite om, men den kan fort komme til å koste 1,3 ganger en topputstyrt C5.