Hovedgata gjennom Strømmen er regulert for å slippe bilene raskt gjennom. Snøen gjør det vanskelig å se hvor lite fotgjengervennlig den er. (Bilde: Anders Haakonsen)

Stor ledelse til Askim Entreprenør

Vegvesenet slapp prissjokk denne gangen. Det laveste anbudet ligger veldig nær overslaget. NCC ligger nest lavest med 41,950 millioner, fulgt av Mesta (44,435 mill.) og AF Skandinavia (51,828 mill.).

Strømmen er det gamle kommunesentret i Skedsmo kommune. Den aktuelle gata var en gang en del av hovedvegen mellom Oslo og Lillestrøm. Den gangen var gjennomgangstrafikken en betydelig belastning for Strømmen. De siste 10 årene har trafikken gjennom tettstedet blitt drastisk redusert. I 1998 ble riksveg 159 flyttet over i Rælingstunnelen. Fem år senere ble det som var igjen av gjennomgangstrafikk flyttet over på en ny omkjøringsveg på nordsiden av Strømmen sentrum.

Nå er trafikken i hovedgata så liten at forholdene kan legges til rette for dem som går og sykler og oppholder seg i gata, ikke bare for dem som kjører gjennom den. Oppdraget består blant annet i å etablere tosidig belysning og beplantning og vannbåren gatevarme i fortauene. Fristen for ferdigstillelse av trafikkanlegget er satt til 1. november 2009. For gartnerarbeid går fristen ut 15. mai året etter.