Redaelli Tecna fra Milano skal levere bærekablene og hengestengene til Dalsfjordbrua på bildet. Kontrakten omfatter også leveranse av skråstag til Kåfjordbrua i Finnmark. Ill.: Statens vegvesen

Stor kabelleveranse til Italia

Kontrollregningen førte ikke til forandringer på anbudsummen. Det var gode nyheter for Vegvesenet. I utlysningen ble prisen på kablene anslått til 74 millioner kroner.

De to bruene bygges langt fra hverandre. Dalsfjordbrua krysser kommunegrensen mellom Fjaler og Askvoll i Sogn og Fjordane, Kåfjordbrua krysser fjorden den er oppkalt etter, som ligger i Alta i Finnmark. Grunnen til at kabelleveransen likevel ble slått sammen til én entreprise, er at Vegvesenet regnet med at større oppdrag ville gi lavere pris. Dessuten er begge bruene prosjektert av bruseksjonen i Vegdirektoratet.





12 bærekabler

Dalsfjordbrua er en 623 meter lang hengebru med et hovedspenn på 523 meter. Den skal ha 6 bærekabler med lenger på 750 meter og like mange med lengder på 737 meter. Forskjellen i lengde skyldes plasseringen av forankringene. Kablene skal ha minimum bruddstyrke på 13 300 kilonewton. De har en diameter på 115 mm. Samlet kabelvekt er 688 tonn.

Brua skal også ha 84 hengestenger med minimum bruddstyrke 1 820 kilonewton. Lengden varierer fra 2,3 meter til 52 meter. Diameteren er 45 mm, samlet vekt er 31 tonn. Hengestengene er med i leveransen til italienerne, men ikke de øvre hengestangfestene. Leveringen av dem er sendt ut på egen entreprise med anbudsfrist 11. november.

Fristen for å levere kabler og hengestenger går ut i september neste år. Montasjen av dem blir utført av det nederlandske firmaet HSM.





60 skråstag

Kåfjordbrua er en 300 meter lang skråstagbru med ett tårn. Hovedspennet er 149,5 meter langt. Til denne brua skal Redaelli Tecna levere 60 skråstag med lengder fra 41 til 141 meter. 32 av dem skal ha minimum bruddstyrke på 12 000 kilonewton, de øvrige skal ha 6 300 kilonewton. De kraftigste får en diameter på 110 mm og en samlet vekt på 230 tonn. De andre får 80 mm diameter og en samlet vekt på 69,5 tonn. Leveransen må være unnagjort i mai neste år.

Kabelmontasjen utføres av det østerrikske firmaet Alpine Bau Gmbh, som også har kontrakten på betongarbeidet.

Bærekabler, hengestenger og skråstag er av typen lukket, spiralslått kabel. Alle leveres med hoder påstøpt.

Kåfjordbrua åpnes i juli 2013. Da blir E 6 seks km kortere enn i dag. Dalsfjordbrua åpnes i desember samme år. Den erstatter fergesambandet Dale-Eikenes på fylkesveg 609.

Redaelli Tecna holder til i Milano. Blant firmaets mest kjente leveranser er kablene til Europas lengste hengebru, Storebæltsbroen, og Europas største pariserhjul, London Eye.