1. desember skal Noreviktunnelen være klar til bruk. Da blir en bratt og smal vegstrekning med mange farlige avkjøringer fjernet fra europavegnettet. Ill.: Statens vegvesen

Stor interesse for elektro i Noreviktunnelen

Feilen besto i at jobben ikke ble utlyst internasjonalt, slik EØS-avtalen krever. Det ble oppdaget etter at anbudene var åpnet. Men det var ikke større internasjonal interesse som førte til mer enn dobbelt så mange anbud ved andre gangs utlysning. Riktignok har det danske firmaet KB Electrotech gitt pris på jobben nå, men det gjorde det også første gang.

Anbudet fra OneCo Veidrift er på 11,998 millioner kroner. Scanmatic er nr. to med 12,9 mill., foran Otera (13,383 mill.), KB Electrotech (13,4 mill.) og Mesta (13,614 mill.).

De to siste anbyderne er Kvinnherad Elektro (14,487 mill.) og One Nordic Kraftmontasje (14,557 mill.).

Mesta og Scanmatic deltok også i den første anbudskonkurransen. Prisnivået er litt lavere nå enn ved første utlysning.

Til tross for den store deltagelsen hadde prosjektleder Sverre Måge i Statens vegvesen ventet enda flere anbydere denne gangen på bakgrunn av interessen for konkurransegrunnlaget. Prisnivået var derimot som ventet.

Oppdraget omfatter elektro- og SRO-installasjoner i Noreviktunnelen og tilstøtende veger. Tunnelen ligger i Høyanger kommune på nordsiden av Sognefjorden. Lengden er 2,6 km, de tilstøtende vegene er til sammen 2,7 km lange.

Avlysningen av den første anbudskonkurransen fører ikke til forsinkelser. Da elektrojobben ble utlyst for første gang i september i fjor, var det ikke meningen at tunnelen skulle være klar for elektroinstallasjon før 23. april i år. Vegvesenet vil neppe få problemer med å undertegne kontrakt med en elektroentreprenør i god tid før den datoen.

Åpning av tunnelen er planlagt 1. desember.