GOD RESPONS: Harald Inge Johnsen (t.v.) er godt fornøyd med responsen fra entreprenører på veiarbeidet Vegvesenet har lagt ut på anbud på E6 mellom Trondheim og Stjørdal. Geolog Svein Hove til høyre.

Stor interesse for E6-kontrakter

  • Bygg

Fakta om entreprisene:

  • Værnestunnelen: Betongtunnel på 450 meter under rulle- og taksebanen til Værnes flyplass. Dagens tunnel med to felt skal beholdes. Den nye tunnelen får også to felt, og skal ta trafikken som kommer sørover på E6.
  • Tangtunnelen: E6 forbi Stjørdal skal legges i en 350 meter lang tunnel like nord for Halsøen-krysset. Over tunnelen blir det to kryssende lokalveger og et grøntområde.
  • Strindheimstunnelen: 2,4 kilometer tunnel, delvis gjennom fjell og delvis gjennom rampetunnel, som skal ta E6-trafikken utenom den sterkt trafikkerte Innherredsvegen. Fire felt i to atskilte løp. Den største kontrakten på hele prosjektet.
  • Dagsone vest: Skal bygges betongtunnel gjennom bebygd strøk. Vegvesenet har valgt ny kontraktsform gjennom konkurransepreget dialog. Tre entreprenører har fått delta og utforme prosjektet sammen med Vegvsenet.

Finanskrisen gjør at flere entreprenører snuser på kontraktene.

– Vi er godt fornøyd så langt, selv om vi ikke har fått tilbudene ennå. Vi har hatt to befaringer og det var godt oppmøte. Vi merker større respons enn tidligere. Senest i dag fikk jeg en henvendelse fra en islandsk entreprenør, sier prosjektleder i Statens Vegvesen Harald Inge Johnsen til Teknisk Ukeblad.

Fire entrepriser for veiarbeid på totalt to milliarder kroner ble lagt ut i sommer på veistrekningen som skal bygges på E6 mellom Trondheim og Stjørdal; Værnestunnelen og Tangtunnelen i Stjørdal, Strindheimstunnelen og dagsone vest i Trondheim.





Mesta med lavest tilbud

På Værnestunnelen er anbudsfristen alt gått ut, og ti entreprenører leverte tilbud. Mesta var lavest med 78 millioner kroner. Prisnivået på tilbudene var, ifølge Johnsen, stort sett lavere enn kostnadsoverslag. Johnsen tror nedturen i byggenæringen gjør at flere entreprenører deltar i konkurransene.

– Det er tørke mange steder i landet og vi merker en større geografisk spredning nå. Aktører som før ikke har gitt priser er med. Men det kan ha med å gjøre at det er større og mer attraktive jobber som er lyst ut, sier prosjektlederen.

Endring

Slik var det ikke for to år siden.

I fjor vinter måtte Vegvesenet legge ut en kontrakt på nytt etter at de fikk prissjokk på det ene tilbudet som kom inn på klaffebrua over Nidevla.

– Når det gjelder Strindheimstunnelen, den største jobben, ville vi normalt vært glad for tre til fire tilbydere. Nå tror jeg vi får seks eller syv.





Endret markedsbilde

– Hele markedsbildet har endret seg. For halvannet år siden var store deler av vår virksomhet knyttet til boliger. Nå bygger vi ikke boliger mer. Næringseiedom er også sterkt redusert. Hele vår næring har vært tvunget til å justere fokus inn mot de områdene som har en viss grad av aktivitet, sier Kai Krüger Henriksen, kommunikasjonsdirektør i Veidekke.

Selskapet var med på befaring på Tangtunnelen i Stjørdal og Strindheimstunnelen i Trondheim og har i tillegg levert inn tilbud på Værnestunnelen.

– Det er så enkelt som at hvis du stort sett har drevet med å reparere sportsbiler, så blir det dårlige tider. Da må du konsentrere deg om lastebiler, for det er det som selger. Vi gjør det samme som før vi, og konsentrerer oss om de områdene der mulighetene ligger, sier han.