Slik vil den nye gangbrua se ut fra sør når det nye terminalbygget for tog og buss blir ferdig. (Bilde: Ill.: Pir II Arkitektkontor/SLA)

Stor gangbru i Trondheim på anbud





Jernbanestasjonen i Trondheim ligger på utfylte arealer på Brattøra. Da den første stasjonen der ble åpnet i 1877, lå den lengst nord i byen. Siden har mer og mer av det grunne vannet rundt Nidelvas utløp blitt fylt ut, og utfyllingen fortsetter. De nye realene er brukt både til utvidelse av havna og til næringsvirksomhet.

Etter hvert som nye havneområder er bygd ut har de gamle nærmest byen mistet sin funksjon. Nå skjer det samme her som mange andre steder i landet - der det før sto lagerbygninger og produksjonslokaler, planlegges nå næringsbygg.

Dette har ført til et behov for en kortere forbindelse med omverden. I dag ligger jernbanesporene som en barriere mellom Brattøra og sentrum. Den korteste vegen mellom sentrum og de områdene som nå skal bygges ut, er alt annet enn kort. Den nye gangbrua vil redusere avstanden vesentlig. Brua blir ca. 170 meter lang, inkludert trapper opp til gangbanen i begge ender. Skråplan med en stigning som tilfredsstiller kravnet til universell utforming er det ikke plass til, så det blir også heis i begge ender. I nordre ende blir det plass til et bratt skråplan som kan brukes av barnevogntrillere og elektriske rullestoler.

Trappene på bysiden skal gå mellom de nåværende terminalene for tog og buss. Her er det kiosk og kafeteria nå. Disse må flyttes før brubyggingen kan komme i gang. Senere skal begge terminalene bygges fullstendig om. Det blir felles terminal for tog og buss, og det blir nye næringsbygg like ved, delvis over sporene. Fra gangbrua skal det gå ramper ned til plattformene mellom sporene. Disse blir ikke bygd i første omgang, men forholdene blir lagt til rette.

Brua vil lette forbindelse mellom båt og tog/buss. Hurtigbårterminalen skal flyttes slik at den blir liggende like ved trappene i nordre ende av brua.

Anleggstart vil finne sted i løpet av 2010. Byggetiden blir ca. et år. Byggherre er Tverrforbindelsen AS, som eies av utbyggerne på Brattøra. De dekker alle utgifter i forbindelse med bruprosjektet. Optiman fra Trondheim har byggeledelsen. Brua er konsekvensen av et rekkefølgekrav fra Trondheim kommune. Den må være klar når de nye bygningene nord for jernbanesporene tas i bruk