Støp mot alle odds

En håndfull mennesker driver et vellykket støperi for sandstøpte og kompliserte, tynnveggede produkter i avanserte aluminiumlegeringer ved den nedlagte Sysle stasjon på den nedlagte Krøderbanen. Det kan virke klart ulogisk å holde til midt ute på det urnorske bondelandet, milevis fra alt. Med mindre det er ekstremt lønnsomt.

Strukturrasjonalisert

Elart Metall tjener nok penger på driften til å betale banken og lønningene og å vedlikeholde bygninger, maskiner og investeringsnivå. De har tilstrekkelig mange krevende kunder til å holde drift og ferdigheter ved like.

Men å havne på et så øde sted som Sysle eks-stasjon?

Da smiler disponenten, sivilingeniør Trond Gewelt og svarer at det skjedde rett etter annen verdenskrig. Da skulle landet bygges, og i rasjonaliseringens navn nedla man et meieri som hadde ligget der så lenge noen kan huske. Bygningene ble ledige, norsk småindustri skulle opp og stå; landsfader Gerhardsens ånd svevde over vann, åker og eng.

En lampefabrikk nærmere kysten trengte støpte deler til lampene. De så muligheten for billige lokaler rett ved en jernbane, og slo til. Meieriet ble tømt, bygninger pusset opp, smelteovner og sandbehandlingsutstyr installert. Støperiet var i gang. De støpte elektriske artikler, derav det kreative navn Elektriske Artikler AS, senere Elart. Og enda senere Elart Metall AS, som i dag.

Bare sandstøping

Gewelt og hans besetning tok senere over, og har rendyrket konseptet: I dag har de sluttet med kokillestøping og bruker bare sandformer. Til gjengjeld investerte de en halv årsomsetning på en tysk lufttrykkdrevet sandformingsmaskin fra H. Wagner. - Dette er bransjens Mercedes, sier Gewelt.

Maskinen får god hjelp av en industrirobot som håndterter de tunge formene fulle av massivt pakket støpesand og bentonitt.

Diskuter maskiner og støping med Gewelt, så tennes lyset i øynene. Han ble ung ingeniør i Horten, og gikk så på engelske Loughborough University, fordi de gir så velegnet materialteknisk utdanning der. Siden ble det støping og mer støping. Nå er Gewelt leder for kunnskapsgruppen TBL Støperi, ildsjel, hands-on boss, selger og økonom i ett. - Hadde vi bedt blårussen om å sjekke det å pløye en halv årsomsetning ned i en futuristisk "Mercedesmaskin" hadde han vel regnet seg i hjel, humrer han.

Fire partnere

Elart går bra, ikke minst fordi Gewelt var med å skape Støperipartner, som er en samarbeidsgruppering med to detaljprodusenter og to underlags- og formutviklere: Molstad Modell & Form på Moelv og 3D Engineering samme sted supplerer Mjøsplast og Elart med produksjonsunderlag og former. Elarts kunder er stort sett bedrifter som legger særlig vekt på design, kvalitet og soliditet. Produksjonen akkurat nå er understell til møbler fra Hov Dokka, diverse leiestøping, og fortsatt støping av elektrisk kapslingsmateriell. Gewelt forteller at det ikke er noe å tjene på bilindustrien. - De skal bare ha svære serier av småting til fire øre stykket, prutet ned fra fem, fnyser han. Derimot leverer de akkurat nå en serie tynnveggede deler til motorfabrikant Rolls Royce i Bergen, tidligere Bergen Diesel.